NORWICH – Supermarkten Morrisons, Sainsbury’s, Tesco en Waitrose in het Verenigd Koninkrijk hebben samen een campagne gelanceerd om honger te bestrijden. De campagne werd eveneens ondersteund door leveranciers.
De naam van de campagne is ‘Lets make a meal of it’. Ondanks dat de supermarktsector erg concurrerend is, sloegen de vier formules de handen ineen om hun gezamenlijke doel te tackelen: miljoenen klanten aanmoedigen om online te doneren of ter plekke bij de kassa, om uiteindelijk honger te bestrijden. Bij elke ingezamelde pond gingen er vijf maaltijden naar mensen die dat nodig hebben. De volledige opbrengst gaat naar FareShare (de grootste liefdadigheidsinstelling voor voedselherverdeling in het Verenigd Koninkrijk). De ceo’s van Tesco, Sainsbury’s, Morrisons en de managing director van Waitrose & Partners spreken allemaal hun blijdschap rondom de samenwerking uit en zeggen het belangrijk te vinden om voedselonzekerheid aan te pakken.
Nieuwe coalitie
Naast de publiekscampagne is er een nieuwe coalitie opgericht: Alliance Food Sourcing (AFS), geleid door IGD (Institute of Grocery Distribution), FareShare en The Felix Project. Deze coalitie brengt supermarkten, leveranciers en liefdadigheidsinstellingen samen om voedselonzekerheid aan te pakken.
Kristopher Gibbon-Walsh, ceo van FareShare: “Via Alliance Food Sourcing zetten FareShare en The Felix Project voedseloverschotten om in maaltijden, waardoor afval wordt verminderd, gemeenschappen worden versterkt en levens in het VK worden veranderd.” Sarah Bradbury, ceo van IGD: “Het is buitengewoon om te zien wat er mogelijk is als de industrie samenkomt. Duizenden tonnen goed overtollig voedsel worden al gered, waardoor maaltijden worden verstrekt aan de meest kwetsbaren in onze samenleving, terwijl de verspilling in de voedselvoorzieningsketen wordt tegengegaan. We dringen er bij alle leden van de voedingsindustrie op aan om zich aan te sluiten bij Alliance Food Sourcing.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.