17953--NGO_8693.jpg

Buitenland

Carrefour zet CO₂-afdruk van online-boodschappen voortaan op bon

ANNECY – De Franse supermarktketen Carrefour vermeldt voortaan het CO₂-volume dat door een online bestelling wordt gegenereerd. De keten is de eerste foodretailer die dit doet. Met de vermelding hoopt het bedrijf klanten bewuste keuzes te kunnen laten maken. Dat meldt FoodAgri op basis van informatie uit het Franse vakblad LSA Conso.

Redactie |

In eerste instantie doet Carrefour dit alleen voor online bestellingen die door klanten zelf worden afgehaald. Voorlopig gaat het alleen om de CO₂-afdruk van de gehele bestelling en wordt het zowel in kilogrammen als per auto afgelegde kilometers gegeven. Voor het berekenen gebruikt de supermarkt de openbare database van Agribalyse van het Franse overheidsinstituut voor ecologische transitie Ademe. Het instituut gaat uit van gemiddelden en er kan op dit moment nog geen onderscheid gemaakt worden tussen verschillende merken, laat Carrefour weten.

Uiteindelijk wil de supermarkt dat de CO₂-gegevens op het winkeletiket zelf komt “zodat de consument een duidelijke keus kan maken bij het vullen van het winkelkarretje”, zegt Carine Kraus, directeur ‘engagement’ bij Carrefour in vakblad LSA Conso. “Een product met tomatensaus van tomaten uit Marokko heeft een andere milieu-afdruk dan één met Franse tomaten. De herkomst van producten kan ook verschillen per seizoen. Dat moeten we allemaal in kaart zien te brengen, voordat we elk afzonderlijk product van de juiste informatie kunnen voorzien.”

Bron: Levensmiddelenkrant / FoodAgri

Lees meer over: