Chiquita-5.jpg

Fabrikanten

Chiquita werkt aan betere, duurzamere banaan

GORINCHEM – Bananenbedrijf Chiquita ontwikkeld samen met een aantal strategische onderzoekspartners bananen die bestand zijn tegen ziekten en minder impact hebben op het milieu. Het initiatief heeft de naam Yelloway gekregen. Wageningen University & Research is een van de partners in het project. Het uiteindelijke doel is om drie nieuwe resistente variëteiten te produceren die hetzelfde uiterlijk, gevoel, smaak en houdbaarheid hebben als de Cavendish-banaan die consumenten kennen.

Redactie |

“Met meer dan 150 jaar ervaring in de groente- en fruitindustrie hebben we bij Chiquita direct de impact van klimaatverandering en de dreigende milieugevaren gezien”, vertelt Peter Stedman, directeur duurzaamheid bij Chiquita. “Met het Yelloway-initiatief kunnen we daadwerkelijk een verschil maken in de wereld, vooral wanneer het gaat om voedselzekerheid en voeding wereldwijd. Bovendien heeft Nederland een leidende rol op het gebied van agro-science en (non-GMO) veredeling. Dit initiatief sluit aan op die ambitie. Het proces biedt een langdurige, duurzame oplossing voor de bananenexportindustrie, vergroot het aantal bananensoorten en vermindert onze kooldioxide-uitstoot. We zijn ongelooflijk trots op het werk dat we hebben verricht.”

Ziekten
De nieuwe bananen moeten bestand zijn tegen twee veel voorkomende ziekten, Tropical Race 4 en Black Sigatoka. Die ziekten worden nu nog bestreden met gewasbeschermingsmiddelen die door vliegtuigen worden gesproeid. Het bestrijden van deze en andere ziekten kost de bananenindustrie enkele honderden miljoenen dollars per jaar. Als er geen vliegtuigen meer nodig zijn voor gewasbescherming, scheelt dat meteen al in de CO2-uitstoot.

Op dit moment worden er met de eerste nieuwe Yelloway-bananen veldproeven gedaan in de Filipijnen. “Als marktleider in de industrie is Chiquita vastberaden om klimaatverandering tegen te gaan. Yelloway is een indrukwekkende onderneming waarmee we zowel pathogene ziekten als milieuschommelingen kunnen trotseren. Met de eerste lichting Yelloway-bananen op de Filipijnen werpt ons harde werk zijn vruchten af en bewijst het ons dat we daadwerkelijk bijdragen aan een groenere toekomst”, zegt Marco Volpi, chief marketing officer bij Chiquita Brands.

Bron: Levensmiddelenkrant