HALLE - In de Colruyt Laagste Prijzen-winkel in Halle kunnen klanten vanaf nu gemakkelijk volumeboodschappen doen met een slimme winkelkar. Colruyt Group is hiermee de eerste retailer in België die een zelfscannende winkelkar op basis van AI en slimme sensoren introduceert om de consumentenbeleving in de winkel te optimaliseren.
Deze innovatieve manier van winkelen laat klanten toe nog efficiënter boodschappen te doen, de controle over het budget te behouden en vlot af te rekenen zonder medewerker aan de kassa.
Primeur
De zelfscannende winkelkar is een primeur in België en een volgende stap in de evolutie naar de winkel van de toekomst. Colruyt Group stelt zich op als phygital retailer bij wie de fysieke winkel en digitale oplossingen elkaar maximaal versterken. Colruyt Group investeert volop in de digitalisering van zijn winkels. Het bedrijf wil hiermee een antwoord bieden aan de noden van zijn klanten in een snel veranderende wereld. De introductie van de slimme winkelkar is een nieuwe realisatie binnen het innovatietraject van Colruyt Group. Voor de klant betekent dit alleen maar voordelen: tijdswinst, controle en nog meer efficiëntie.
Hoe werkt de Smart Cart?
De klant activeert de Smart Cart met Xtra en kan starten. Het boodschappenlijstje in de Xtra-app verschijnt op de display van de winkelkar. De slimme winkelkar scant de barcode van de producten en werkt het Xtra-boodschappenlijstje bij tijdens het winkelen. Kortingen worden meteen verwerkt tijdens het scannen. Een product terug in de rekken plaatsen kan makkelijk. De Smart Cart vraagt welk product werd teruggezet en de gebruiker verwijdert het product via de interface van de kar.
“Via slimme sensoren en met artificiële intelligentie controleert de winkelkar de correcte registratie en het gewicht van de producten. De klant hoeft niet zelf bij te houden wat er al of niet al is gescand. Het scherm van de kar geeft het totaal van de rekening weer waardoor je niets meer kan vergeten,” zegt Jo Willemyns, coo Retail bij Colruyt Group en algemeen directeur Colruyt Laagste Prijzen. “Voor losse producten zonder barcode zoals fruit en groenten, kan de klant terecht bij de Smart weegschaal in de winkel. En op het einde van het shoppingtraject rekent de klant af aan een Smart kassa,” voegt Willemyns eraan toe.
Klant aan het stuur
“We geloven dat we de klant de keuze moeten laten door verschillende checkout-oplossingen aan te bieden. Met de zelfscannende winkelkar willen we tegemoetkomen aan een bepaalde groep klanten die nog efficiënter wil winkelen en gebruik wil maken van de voordelen die digitalisering voor klantenbeleving kan bieden. We geven die klanten de mogelijkheid hun boodschappen meteen in te scannen en af te rekenen aan de ‘Smart kassa’,” aldus Willemyns. “We zullen geleidelijk aan het aantal karren opschalen om het aanbod naar nog meer klanten te optimaliseren.”
De huidige kassa’s blijven voordelen bieden op het vlak van dienstbaarheid en contact met de klant. Daarom zal ‘Easy checkout’, het kassasysteem dat via artificiële intelligence werkt en meer ergonomie biedt aan de medewerkers, alsook de traditionele checkout zeker niet verdwijnen bij Colruyt”, besluit Willemyns.
Eigen innovatieteam
De ‘Smart Cart’ werkt via een combinatie van computer visie algoritmes en slimme sensoren. Hiervoor is heel wat elektronica in de kar geïntegreerd, inclusief een speciale chip om AI-modellen in real-time te kunnen draaien op elke kar. “Door op deze manier aan edge computing te doen, kunnen alle data in real-time verwerkt worden zonder afhankelijk te zijn van een cloud-verbinding, wat de snelle werking ten goede komt en de privacy beschermt,” legt Max Van Sande, projectverantwoordelijke van de Smart Cart uit.
De ontwikkeling van de ‘Smart Cart’ gebeurde door Colruyt Group Technics, het innovatieteam van Colruyt Group, in samenwerking met Expresso. Dit project werd mede gerealiseerd met de gewaardeerde steun van Vlaio. Het resultaat is een winkelkar die klanten een naadloze, intuïtieve en efficiënte ervaring biedt - een echte gamechanger in retail. "Deze samenwerking van afgelopen maanden is een uitstekend traject geweest", zegt Dr. Alexander Bünz, ceo van Expresso. "Door nauw samen te werken met het team van Colruyt Group konden we hun expertise op vlak van retail en computervisie combineren met onze eigen ervaring in retail op basis van unieke en zeer succesvolle oplossingen. Zo hebben we een oplossing ontwikkeld die niet alleen technisch geavanceerd is, maar ook echt klantgericht."
Bron: Levensmiddelenkrant