OVERIJSE (B) - De Belgische retailer Colruyt laat met de opening van de eerste Cru-winkel in Overijse bij Brussel een compleet ander gezicht zien. Het supermarktbedrijf dat vooral bekend stond als prijsvechter slaat met verswinkel Cru een culinaire weg in.
Colruyt verraste begin oktober vriend en vijand met de aankondiging van de lancering van het nieuwe versconcept Cru. Donderdag ging in Belgische Overijse, ten zuidoosten van Brussel, de eerste vestiging open. Levensmiddelenkrant kon haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en zakte af naar het zuiden.
Voelen
Volgens Colruyt zelf valt Cru niet in woorden te omschrijven. De versmarkt moet je ‘ruiken, proeven en voelen’. “Bij Cru draait alles om passie. Passie voor producten, voor het vak en voor de klant”, aldus directeur Jean-Pierre Roelands.
De versmarkt, die is gehuisvest in een oude boerenhoeve, presenteert het aanbod en de aanwezige vakmensen in een sfeervolle en authentiek aanvoelende inrichting. Soms zorgt het gebruikte materiaal zelfs voor een Spartaanse aanblik, maar juist door deze aanpak komt het product centraal te staan. "Eenvoud is de nieuwe luxe", luidt de filosofie dan ook.
Smaak
Het aanbod van Cru wordt grotendeel door de seizoenen bepaald. Zijn er geen tomaten, dan legt de groenteman met plezier uit waarom niet en geeft tips over welke producten juist nu wel vol van smaak zijn. Cru haalt haar aanbod dagelijks zelf op bij leveranciers in de omgeving van Brussel en Overijse. De versmarkt legt daarbij de nadruk op lokale en biologische teelt, al is dat laatste geen voorwaarde.
Huiskamer
De specialisten van Cru bereiden veel gerechten en producten op de winkelvloer. Het zuurdesembrood is vrij van toevoegingen en vers gebakken. Ook vruchtensappen, frieten, taarten en koeken worden ter plekke klaargemaakt. De Cru-hoeve heeft ook een huiskamer waar klanten – of zijn het in dit geval gasten – kunnen eten en drinken. Onlangs kondigde Colruyt aan dat er al plannen zijn voor een verdere uitrol van het Cru-concept. Begin volgend jaar staan er nieuwe vestigingen gepland in Gent, Antwerpen en Linkebeek.
'Droom die uitkomt'
Volgens directeur Jean-Pierre Roelands van Colruyt, naar eigen zeggen een 'dinosaurus' binnen de Belgische foodretail, is de opening een lang gekoesterde droom die uitkomt. Dat zei hij donderdag bij de opening van de eerste Cru. "Ik zie het als een nieuw kind binnen de Colruyt-familie. Een baby met tien vingertjes die staan voor de tien verschillende ambachten die hier in de winkel aanwezig zijn. Cru is in mijn ogen nog een tere baby die nog heel veel moet groeien voordat het op eigen benen kan staan." Roelands ontkent met stelligheid dat het gaat om een 'luxe winkel'. "We willen hier vooral gewone producten op een heel bijzondere manier aanbieden. En dat samen met de klanten. Hoe? Als wij iets bereiden en verkopen dat volgens de inwoners van Overijse anders bereid hoort te worden, dan gaan we het samen met die mensen verbeteren. Dat is de opzet. Cru moet een kind van deze streek worden. Van Overijse. Net als iedere andere Cru die we willen openen zal de vestiging altijd in functie staan van de omgeving. Doen we dat met streekproducten? Dat kan, maar als we iets van verder weg moeten halen, dan doen we dat ook. Doelstelling van de winkel is het invullen van de plaatselijke noden."
Visie en missie
De visie van de Cru-formule is 'genieten van eenvoud is echte luxe'. Roelands: "Eenvoudig een steak op de barbecue leggen, maar wel een hele goede. Dat is veel meer genieten dan van een zogenaamd hele gesofisticeerde barbecue met van alles erop en eraan. Niet high end, maar wel fantastisch." De missie van Cru is de ziel van mensen en goed eten met elkaar (her)verbinden. "Want mayonaise hoeft niet alleen uit een pot te komen, maar kun je ook zelf maken."
Cru mikt met die missie en visie op foodies die alles graag zelf doen, maar ook op mensen die heel graag eten maar daarvoor niet per se uren in de keuken willen staan. Roelands: "Daarom bieden we dezelfde producten op drie verschillende niveaus aan. Neem bijvoorbeeld schorseneren. Dat hebben in de rauwe variant zo uit de grond, we hebben het al schoongemaakt en we hebben het ook klaargemaakt. Die drie niveaus zie je in veel producten terug."
In de foto's bij dit bericht meer uitleg over assortimenten en aanpak. In de eerstvolgende Levensmiddelenkrant een apart interview met Jean-Pierre Roelands van Colruyt over zijn droom.
Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops