Het is weer de tijd van de kerstcommercials. Elk jaar zien we dezelfde vijf formules die uitgebreid uitpakken rondom deze feestdagen, namelijk Aldi, Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.
Vorig jaar was er echter ook een bijzondere kerstcampagne van Dirk van den Broek. Deze was zo opvallend dat Levensmiddelenkrant zich toentertijd afvroeg of er een fout was gemaakt. Maar nee hoor, de ogenschijnlijk niet-betaalde versie van de videotemplate in de commercial was precies de bedoeling. Hiermee onderstreepte Dirk de filosofie dat er geen onnodig geld over de balk moet worden gesmeten, zodat de prijzen in de winkels laag kunnen blijven.
Dit jaar geen kerstcommercial van Dirk. De campagne van 2024 had dit jaar trouwens perfect aangesloten bij de rest. Je zou wel kunnen zeggen dat ze hun tijd vooruit waren. De andere vijf supermarktketens kwamen zoals gewoonlijk wel weer met een video. Waar in 2024 de reclames echte ‘tranentrekkers’ waren, verschuift de focus nu van puur emotionele, nostalgische verhalen naar een iets meer subtiel en toegankelijk feelgood-kerstgevoel, gecombineerd met een duidelijke nadruk op betaalbaarheid. We willen allemaal uitgebreid kerst vieren en maximaal genieten, maar niet de hoofdprijs neerleggen om dit te kunnen doen. Hier spelen de supermarkten slim op in.
Elke formule benadrukt in 2025 samen zijn, koken en delen, maar doet dat vanuit een eigen creatieve invalshoek: de een met een magische kerstwereld, de ander met een humoristische knipoog of juist een intieme familiesetting. Wat opvalt is dat de kerstcampagne van Plus dit jaar een beetje achterblijft. Misschien heeft dit iets te maken met het feit dat de supermarktketen dit jaar vooral druk bezig was met de afronding van de fusie met Coop. De kerstcommercial ligt dan ook in het verlengde van de nieuwe merkpositionering.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.