Formules

Commercieel AH-directeur: ‘2017 innovatief jaar’

UTRECHT - Hoewel het nog maar de derde editie was, is het Allerhande Kerstfestival nu al een traditie te noemen. Het drie dagen durende festival was binnen een mum van tijd uitverkocht. Ook de directie van Albert Heijn was aanwezig om de sfeer te proeven.

Levensmiddelenkrant sprak met Marit van Egmond over de ontwikkelingen binnen de formule en het assortiment en haar verwachtingen voor komend jaar.

Hoe kijkt u terug op dit bijna voorbije jaar?
“2017 was wederom een heel mooi jaar voor Albert Heijn. Een jaar met veel innovaties. Zowel op het gebied van introducties als op het vlak van technologische ontwikkelingen. Neem Rappie, de productscanner en de toepassing van Siri in de Appie-app. Daarnaast hebben we onder ons eigen merk meer dan twaalfhonderd nieuwe producten geïntroduceerd.”

Dat is enorm veel. Wat is uw favoriete introductie?
“Een van de pareltjes vind ik de pureersoepen. Daarbij hoef je alleen een stamper te gebruiken. Verder is het concept Streeckgenoten natuurlijk een mooi voorbeeld. Hierbij zie je dat lokale producten heel veel toevoegen. De vleeswaren die men in Zeeland eet, vinden ze in Drenthe vaak helemaal niet lekker. Lokaal aanbod is dan toch heel belangrijk.”

Alles moet steeds puurder en transparanter. Wat doet dat met de ontwikkeling van producten voor Albert Heijn?
“Dat maakt innoveren heel spannend. Transparantie is noodzakelijk en je moet ook continu bezig zijn met de samenstelling van je producten en wat je daarin kunt verbeteren. Belangrijk is echter wel om zuiver te blijven. Als je geen E-nummers toevoegt, moet je uitleggen wat er dan wél in de producten zit. Dat is een puzzel. We hebben de wens om voedsel niet alleen te gebruiken als brandstof; het kan ook echt een meerwaarde zijn bij een gezondere levensstijl.”

Jan-Willem Dockheer (directeur AH to go) gaf onlangs aan dat producten in de gemakswinkels al een maand na het idee de winkels in kunnen. Hoe is dat in de reguliere Albert Heijn-winkels?
“Die innovatietrein gaat inderdaad steeds sneller. Drie jaar geleden duurde het vaak wel 45 weken voor een product goed en wel op het schap stond. Vorig jaar hebben we dat weten terug te dringen tot veertien weken en nu is het nog maar vijf weken. In 2018 willen we daarin nog sneller worden. Innoveren zit in ons bloed en wij zullen in 2018 dan ook op dezelfde voet verder gaan. Of we weer twaalfhonderd nieuwe producten onder eigen merk introduceren, dat durf ik niet te zeggen. We gaan zeker voor duizend.”

Is er nog wel ruimte voor A-merken met al die introducties onder eigen labels?
“Absoluut. Voor mooie innovaties maken wij graag ruimte. Afgelopen jaar is het aandeel A-merken in AH-winkels, ondanks de hoeveelheid introducties onder eigen merk, ook gewoon weer gestegen.”

U heeft wel eens gezegd dat u het innovatie-vermogen van A-merkfabrikanten matig vindt. Hoe was dat in 2017?
“Ik blijf roepen dat juist de A-merkfabrikanten de handschoen moeten oppakken om te innoveren. Dat is in het afgelopen jaar ook wel gebeurd, maar het kan nog beter, zeker op het vlak van gezondheid en voedsel met toegevoegde waarde. Ook in de traditionele houdbare categorieën, zoals maaltijdpakketten, is nog een slag te slaan.”

Wat vindt u mooie recente introducties vanuit A-merkfabrikanten?
“Het heeft niets met gezondheid te maken, maar wat Unilever heeft gedaan met Zwitsal, door onder dit merk luiers te introduceren, dat vind ik echt een mooie stap. Maar ook Nestlé l’Atelier vind ik een erg goede toevoeging aan het chocoladeschap. Zelfs naast ons uitgebreide Delicata-assortiment.”

Albert Heijn krijgt wel eens het verwijt dat kleine merken geen kans krijgen omdat zij onvoldoende kunnen investeren in bijvoorbeeld acties of communicatiemiddelen zoals de Allerhande. Wat vindt u daarvan?
“Wij geven juist de kleine A-merken veel kansen. Dat hebben we ook in 2017 weer gedaan. Met initiatieven als de Product Pitch helpen we kleine startende en innovatieve producenten om een plek te krijgen op het schap. Verder hebben we de Podiumdagen, waarop een soort speeddates plaatsvinden waarin al bestaande leveranciers hun producten kunnen pitchen.”

Kunnen we op het vlak van assortiment nog iets terugzien van de fusie met Delhaize?
“Die samenwerking is aan de voorkant niet zichtbaar. Je zult de naam Delhaize niet tegenkomen in onze winkels en andersom zie je bij de Delhaize-winkels ook de naam Albert Heijn niet terug. Aan de achterkant werken we echter heel nauw samen. We hebben onlangs heel mooie, natuurlijke cereals toegevoegd in beide winkels. Dat komt dan gewoon onder de eigen labels op het schap te staan.”

Wat wenst u voor 2018?
“Voor Albert Heijn ziet het ernaar uit dat 2018 weer een mooi jaar wordt met de doorontwikkeling van verschillende concepten, zoals Bakery café en Deli Kitchen op de winkelvloer, het assortiment en de bezorgservice. Ik hoop dat er komend jaar nog meer ontwikkelingen volgen op technologisch en duurzaam vlak. Niet alleen vanuit Albert Heijn, maar vanuit de hele branche. Verder zou ik willen dat we met zijn allen wat trotser worden op wat we hier in Nederland allemaal hebben. Agrifood is een belangrijke sector in Nederland, ook gezien de export. We maken dus lekker en gezond voedsel voor heel veel mensen. Daar mogen we trots op zijn en dat kunnen we nog veel beter gaan uitdragen.”

 

Bron: Levensmiddelenkrant

allerhande.jpg