ODOORN – Coop Odoorn gaat vanaf 21 mei verder onder de vlag van Plus. Het is de enige supermarkt in het Drentse Odoorn. In veel dorpen verdwijnen deze winkels. Waarom lukt het ondernemers Jeroen Schippers en Martijn Kaspers wél om hier succesvol te blijven en wat is daarvoor nodig? Kaspers vertelt hier meer over.
Kaspers is sinds enkele jaren mede-eigenaar van Coop in Odoorn. Zijn compagnon is Schippers. Kaspers begon op zijn zestiende als leerlingslager in dezelfde winkel, die toen nog eigendom was van Schippers’ vader. Later werkte hij onder meer als assistent-bedrijfsleider bij Boni in Borger en korte tijd bij een vleesgroothandel. “Uiteindelijk ben ik zo’n acht jaar geleden teruggekeerd bij Coop Schippers. Jeroen en ik zaten in dezelfde vriendengroep en hij zocht iemand voor een specifieke functie. Vanuit die rol heb ik me kunnen ontwikkelen tot mede-eigenaar. In de tussentijd heb ik ook de opleiding Hoger Supermarkt Management gevolgd.”
Leefbaarheid
Coop Odoorn is een fullservice-supermarkt van 1.200 vierkante meter, waar klanten terechtkunnen voor al hun wekelijkse boodschappen. Volgens Kaspers is de supermarkt van groot belang voor de leefbaarheid van het dorp. “Onze medewerkers kennen bijna alle klanten persoonlijk. We zorgen ervoor dat iedereen zijn boodschappen krijgt, of dat nu in de winkel zelf is of via bezorging. We zijn daarnaast meer dan alleen een supermarkt. Als er iets gebeurt, staan we klaar voor het dorp. Onlangs is iemand gevallen voor de winkel, waardoor ze niet zelfstandig naar huis kon; wij hebben diegene thuisgebracht en gezorgd dat de juiste instanties geïnformeerd werden. We zijn sociaal ingesteld. Lokale betrokkenheid wordt steeds belangrijker in de samenleving”, meent de ondernemer. Als de supermarkt zou verdwijnen, zou dat volgens Kaspers grote gevolgen hebben. “Het dorp wordt dan minder aantrekkelijk om in te wonen. We liggen vrij dicht bij de snelweg richting Groningen, en mensen die in de regio werken, kiezen er vaak voor om hier te wonen, mede dankzij onze supermarkt en andere faciliteiten in het dorp.”
Wat ook meespeelt voor Kaspers, is de aanwezigheid van een groot zorgcentrum in het dorp. “We hebben hier een bakker, een kapper, twee drogisterijen en onze supermarkt. Het is belangrijk dat we er met elkaar zijn voor iedereen in de omgeving, van jong tot oud. Bovendien liggen we in een toeristisch gebied. Van 1 april tot 1 oktober zien we veel toeristen in de winkel. In die periode stijgt onze omzet significant. Een supermarkt hoort hier. Daar kan het dorp niet zonder, maar ook de rest van het marktgebied niet”, aldus Kaspers. Coop Odoorn bestrijkt een groot marktgebied. Het dorp Odoorn zelf is een middelgroot dorp met tweeduizend inwoners, maar in de omgeving zitten meer kleine plaatsjes, zoals Klijndijk, Valthe en Odoornerveen.
Concurrentie
Wat betekent het voor Kaspers om de enige supermarkt in het dorp te runnen? “Dat is natuurlijk mooi, maar het betekent niet dat het ons dan wel aan komt waaien. Er zijn in de nabije omgeving namelijk wel andere supermarkten op minder dan zeven kilometer afstand, zoals in Emmen en Borger. Daar zitten verschillende formules. Wij denken niet: we zijn de enige supermarkt in Odoorn, dus ze komen toch wel. Zo zit ik zelf ook niet in elkaar”, vertelt Kaspers.
De mede-eigenaar merkt dat er steeds meer supermarkten verdwijnen uit dorpen. “We hebben het geluk dat we een best groot marktgebied bestrijken, maar je hebt hier ook een kleine winkel in Exloo. Het is jammer als zulke winkels verdwijnen voor de leefbaarheid van zo’n dorp. Het is helaas een beetje hoe de markt zich ontwikkelt. Door allerlei regelgeving wordt het steeds lastiger voor kleinere supermarkten om een rendabele supermarkt te draaien. Bijvoorbeeld doordat tabak uit de supermarkt moest en de perikelen in Rusland en Oekraïne hebben ook gevolgen gehad. Hierdoor werden bouwmaterialen duurder en gingen de energiekosten omhoog. Ook de stijgende loonkosten zijn een gegeven waar je mee te maken hebt”, somt Kaspers op.
Klanten zijn het belangrijkst
Het belangrijkste om te kunnen blijven bestaan als enige supermarkt in het dorp zijn de klanten, zo vindt Kaspers. “De klanten moeten blijven komen. Dat kun je doen door onderscheidend te blijven ten opzichte van de rest. Je kunt je vooral onderscheiden op het gebied van lokale producten en klantvriendelijkheid. We hebben veel lokale artikelen, bijvoorbeeld zuivel, eieren en uien van boeren uit de omgeving. Daarnaast hebben we koffie van een organisatie die werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.” Of hij nog dingen nodig heeft van de gemeente of Plus om te blijven bestaan? “Met de gemeente hebben we goed contact. De supermarkt staat op eigen terrein waardoor de klanten gratis kunnen parkeren. Lokale betrokkenheid, klantvriendelijkheid, vers, schoon en het conditiestelstel van Plus zorgen ervoor dat we een mooie, goede en rendabele winkel kunnen exploiteren.”
Over naar Plus
Kaspers en Schippers zitten op het moment van het interview midden in de ombouw naar Plus. Op 10 mei gingen de deuren dicht en deze gaan woensdag 21 mei weer open. “Het oranje gaat van de gevel en het groene komt erop. Daar zijn we hartstikke blij mee. We hebben vertrouwen in de toekomst”, aldus Kaspers. Om dit te vieren, geven de eigenaren vijf dagen lang producten weg bij besteding vanaf 25 euro. “We willen dat al onze klanten kunnen meegenieten van de opening. We geven onder andere Celebrations, bloemen, croissants en appeltaart weg. Daarnaast komt er een Rad van Fortuin om een prijs te winnen. We verdelen dit over vijf dagen, zodat niemand iets hoeft te missen.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.