VELP - Coop behaalde over 2016 ruim 1,1 miljard euro consumentenomzet, een groei van 5,4 procent ten opzichte van 2015. Dat komt neer op 3,3 procent meer omzet ten opzichte van het voorgaande jaar, dat 53 weken telde.
De totale consumentenomzet steeg in 2016 met ruim 35 miljoen euro van 1,083 miljard euro (53 weken) in 2015 naar 1,118 miljard euro in 2016. Het aantal winkels van de supermarktketen groeide in het jaar dat de organisatie haar 125-jarig jubileum vierde, met vier winkels naar 258 Coop-supermarkten. Coop opende in haar jubileumjaar negen nieuwe supermarkten. Met de doorverkoop van vier winkels en één sluiting, groeide het aantal winkels in 2016 naar 258 Coop-supermarkten. De omzetstijging van ruim 35 miljoen euro is gestuwd door de toename van het aantal winkels en de groei van het aantal klanten. Het gemiddelde kassabonbedrag nam toe, waar ook de bestaande winkels een belangrijke bijdrage aan leverden.
Coop Vandaag
In een reactie op de cijfers schrijft Coop: “Coop overtreft de marktgroei wederom. We investeerden in 2016 opnieuw flink in ons merk en in onze winkels. Daarnaast werd een aantal bestaande winkels gereloceerd en zijn tientallen winkels gemoderniseerd. Met een beduidend hogere beoordeling van onze versafdelingen en winkels tot resultaat. Een compleet nieuwe webshop en het succesvolle nieuwe stadsconcept Coop Vandaag dat klaar is voor verdere uitrol, maakt dat Coop ook in 2017 verder doorgroeit met fysieke winkels alsook online. Met een nieuwe tv-campagne versterkt Coop bovendien haar merk en winkels.”
Coop maakt haar volledige jaarcijfers bekend na de ledenraadvergadering op 6 april 2017.
Bron: Levensmiddelenkrant