section1_page16_article45_2.jpg

Partnercontent

Damhert: specialist in de categorie zonder suiker/ minder suiker

RIJSSEN – Sinds Damhert medio 2007 haar intrede maakte in de Nederlandse retailkanalen, heeft de van origine Belgische producent van bewuste voeding een hoop terrein gewonnen. De Nederlandse tak van het bedrijf startte slechts met een klein aantal winkels en 3 medewerkers, inmiddels is de Nederlandse Damhertfamilie uitgegroeid tot een 16-koppig team verspreid over het hele land. Speciaal voor de Week Zonder Suiker kijkt Levensmiddelenkrant samen met commercieel directeur Gerhard Rensen en nationaal accountmanager Marcel van Dalen naar het unieke assortiment van Damhert en haar vertegenwoordiging in dit bijzondere en bovenal onmisbare schap in de supermarkt.

Yentl Bocxe Strik |

Damhert biedt de klant een groot scala aan gezondheidsproducten in verschillende categorieën, van ontbijt, lunch, en snack tot diner. De producten zijn bijvoorbeeld gluten- of lactosevrij, ‘low carb’, zoutarm, suikervrij en biologisch. Allemaal met de overeenkomst: een bewustere keuze dan de reguliere variant. De grootspeler in gezondheidsvoeding dankt haar naam aan het evenhoevig dier, het damhert. “Damherten zijn reine, edele dieren die altijd zéér bewust op zoek zijn naar gezonde voeding. Dit gegeven is volledig in het DNA van ons mooie bedrijf verweven”, vertelt Rensen. Naast bewuste voeding richt het bedrijf zich ook op het welzijn van de gehele keten en de vitaliteit van haar werknemers. “Waar andere bedrijven zich nu pas bewust worden van ecologisch en ergonomisch werken, doen we dit bij Damhert al vanaf de basis”, voegt Van Dalen toe.

De retailer ontzorgen
Een van de grootste signaturen van Damhert is dat het bedrijf volgens het Full Service Merchandise (FSM) principe werkt, waarmee de retailer een overtreffende trap van serviceverlening geboden wordt. “We willen onze klant volledig ontzorgen, zoals niemand anders dat doet”, stelt Rensen. “Door ons FSM-principe zijn we van begin tot eind betrokken bij de verkoop van ons product. Van het inrichten van de schappen tot bestellen en bevoorraden. Dat is waar we in geloven en dat zal nooit meer wijzigen. Doordat we zelf op de winkelvloer komen, staan we bovendien dichter op de consument. Onze vertegenwoordiger bezoekt de winkel volgens een vaste bezoekfrequentie waarin zelfs rekening wordt gehouden met seizoenswinkels die tijdens de zomermaanden extra bezocht worden. We willen optimaal bedienen”, vervolgt Rensen. Daarnaast is Damhert zo overtuigd van haar producten dat het bedrijf de THT-verantwoordelijkheid op zich heeft genomen. “Onze klant heeft 100 procent retourrecht over de producten die de houdbaarheidsdatum passeren. Zo houden we de reststromen onder controle”, aldus Van Dalen.

Schapnavigatie
Veel producten binnen het Damhertassortiment vallen onder de categorie functionele en bewuste voeding en vullen daarmee de behoefte in voor een coeliakie- of diabetespatiënt. Voor deze groep is het van groot belang dat de producten die ze kopen écht geen ingrediënten bevatten waar ze slecht op reageren, en dat dit duidelijk op de verpakking aangegeven wordt. “Goede navigatie op het schap is dan ook heel belangrijk voor een merk als Damhert”, vertelt Van Dalen. “Daarom werken wij met overzichtelijke kleurcodes op onze schapstrips en productverpakkingen. De producten met minder of geen suiker zijn voorzien van een herkenbare rode kleur op de schapstrip die refereert aan de kleur van de verpakking. Voor de glutenvrije lijn gebruiken we een lichtgroene kleur, en voor lactosevrij is dit lichtblauw. Zo is het in een oogwenk inzichtelijk welke producten bij welk dieet passen.”

"Door ons FSM-principe zijn we van begin tot eind betrokken bij de verkoop van ons product. Van het inrichten van de schappen tot bestellen en bevoorraden. Dat is waar we in geloven en dat zal nooit meer wijzigen"
section1_page16_article45_3.jpg Damhert presenteert zichzelf als de specialist in gezonde voeding.

Onmisbare categorie
Omdat de ruimte in het schap met bewuste en functionele voeding vaak beperkt is, is het essentieel dat de juiste producten op de juiste plek worden geplaatst. Hiervoor werkt Damhert met speciaal ontwikkelde software, Retail Service Planner (RSP). “Met dit programma houdt Damhert rekening met de specifieke wensen van de retailer en stelt op basis hiervan een schappenplan samen. Het programma tekent dan hoe het schap eruit kan komen te zien. Zo zorgen we dat er zo veel mogelijk rendement uit de meters komt”, aldus Van Dalen.
“Bewuste voeding is uitgegroeid tot een volwassen categorie in de supermarkt”, stelt Rensen vast. “Als retailer kun je deze categorie niet meer missen, want dan koopt de consument deze producten ergens anders. Bovendien zijn consumenten die uit deze bewuste schappen kopen ook meteen hele goede klanten, die vaak zorgen voor een vol boodschappenmandje. Ze genereren dus veel omzet. Dit maakt de productgroep meteen een bijzonder interessante categorie.”

Zonder suiker
Het glutenvrij assortiment van de welzijnsspecialist is inmiddels van enkele producten uitgegroeid tot een volwassen assortiment met 80 verschillende producten, van ontbijt, lunch, snack tot diner. Ook haar suikervrij-/arm assortiment is de afgelopen jaren flink in omvang toegenomen. “Belangrijk om hierbij te vermelden is dat, ondanks dat we sommige ingrediënten moeten weglaten vanwege de functie die deze producten moeten gaan invullen, Damhert nooit concessies doet op de kwaliteit. We gebruiken altijd de beste en lekkerste ingrediënten voor onze producten. Bovendien wordt het weglaten en verminderen van suiker niet gecompenseerd met emulgatoren, stimulatoren of ongezonde zoetstoffen”, zet Van Dalen uiteen.
“Momenteel zijn we in België marktleider en in Nederland hard op weg op het gebied van suikervrij”, zegt Rensen trots. “We hebben een ruim en uniek aanbod in suikervrij snoepgoed, waar andere producenten zich nog vaak enkel richten op suikervrije dropsoorten.” Rensen vermoedt dat dit te maken heeft met het vinden van de juiste zoetstof. Voor het zoeten van haar producten gebruikt Damhert zoveel mogelijk natuurlijke zoetstoffen, waaronder haar eigen gepatenteerde zoetstof ‘Tagatesse’. “Deze suikervervanger, verkregen uit melkwei, leent zich beter voor het zoeten van suikervrije producten, doordat het een minder dropachtige smaak heeft dan bijvoorbeeld stevia”, legt Rensen uit.
Naast een grote variëteit aan snoepgoed, bestaat het suikervrije assortiment van Damhert uit koek, broodbeleg en chocolade. “Als Belgisch bedrijf zijn we ook groot in suikervrije chocoladerepen. Waar het metersbrede chocoladeschap nog weinig ruimte biedt aan chocolade met minder of geen suiker, hebben wij 8 verschillende repen”, zegt Rensen trots.
“De COVID-pandemie heeft ons suikervrije assortiment een enorme boost opgeleverd. Doordat mensen een link zagen met de vatbaarheid voor corona en obesitas zijn veel consumenten hun suikerinname gaan beperken”, voegt Van Dalen hier aan toe. Hij vervolgt: “We proberen continu vooruit te lopen op de markt. Hiervoor kijken we naar trends in het buitenland, en luisteren we naar wensen van klant en consument.”
https://www.damhert.com

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: