KOOG AAN DE ZAAN – De Foodybox voor het najaar is er weer. Het eerste dat Robert Kroon, eigenaar van marketingcommunicatiebureau ‘Kroon op het Werk’, opvalt, is dat er deze herfst aardig wat exoten in de Foodybox zitten. “Zo hebben we producten uit Mexico, Ierland, India en andere Aziatische landen.”
Deze ontwikkeling ziet Kroon al een tijdje, want die buitenlandse producten doen het ook goed bij de ontvangers van de Foodybox. “De foodinfluencer-redacteur is ontvankelijk voor allerlei Koreaanse en Taiwanese producten, op dit moment dé trend in Nederland”, legt hij uit. Een tweede gegeven dat hem opgevallen is, zijn de opkomende merken die nog niet zo bekend zijn. “Als ik Old El Paso noem, dan heb je er misschien nog nooit van gehoord. Maar dit merk is wel al op de markt met een stuk of vijftien producten. Of het eveneens Mexicaanse merk La Morena, dat al ongeveer dertig SKU’s telt. Het zijn van die verborgen pareltjes die wel in de supermarkt aanwezig zijn”, zegt hij enthousiast. Dat laatste is namelijk wel een voorwaarde van de Foodybox, een product moet nationale distributie hebben.
‘Swicy’
Het derde punt dat Kroon is opgevallen als hij naar de foodtrends kijkt, is dat de markt steeds meer op zoek is naar pittige ingrediënten. “Vooral vanuit Azië. Overigens hadden wij in de zomerbox ook een pittig Mexicaans product, Tajin. Het was een van de best scorende items.” Volgens Kroon lijkt het of er een ‘swicy’ revolutie plaatsvindt, een combinatie van sweet en spicy. “Dat is echt een belangrijke smaakontwikkeling en daarnaast zien we dat pittig eten in 2026 nog heter wordt. Denk maar aan Buldak Ramen of Takis chips. Bovendien ontwikkelen foodinfluencers steeds meer sausjes en zelfs cocktails met een pittige smaak.”
Wat betreft voorbeelden van ‘swicy’, noemt hij sauzen met smaken als ‘hot honey’ of denk aan pittige limonades. “En burgertoppings met bijvoorbeeld heidepepertjes. Die ontwikkeling komt met name vanuit de jeugd opzetten, die dat hetere eten gewend is”, legt Kroon uit. “De box laat dat zien met het Mexicaanse en in mindere mate met de Indiase keuken die erin zit met het merk Patak’s.”
Artikel gaat verder onder de illustratie ↓
Bekijk hier de producten die in de Foodybox zitten.
Iets minder enthousiast is hij over de proteïnetrend. “Die zien we opnieuw terug in de box met de Soba-noedels, die verrijkt zijn met proteïne. God mag weten waarom dat allemaal nodig is”, vraagt Kroon zich af. “Het is een beetje doorgeschoten. Kijk, als je nou een jongen bent van achttien die een sixpack wil en daarbij ook nog bezig is met van die poeders, dan kan ik me voorstellen dat je iets met meer eiwitten wil. Maar gemiddelde mensen krijgen dagelijks zoveel proteïne binnen dat het gewoon voldoende is”, meent hij.
De laatste trend die hij nog wil noemen is het spanningsveld tussen plantaardige en dierlijke eiwitten. “60% van de Nederlandse proteïne-inname gebeurt via dierlijke bronnen en er is een sterke beweging om dat te verminderen.” Al deze trends, inclusief het vervangen van dierlijke proteïnes door plantaardige, ziet hij terug in de Foodybox. “Het is een mooie reflectie van wat er op dit moment gebeurt in de markt.”
Kerst
De Foodybox Kerst verschijnt op 10 december. “Wij hebben zeven deelnemers en er gaan maximaal tien merken mee in de box. Onder meer Zuivelhoeve, Melvita honing en de Pindakaaswinkel zijn erbij”, meldt Kroon. Meer informatie is te vinden op www.dekroonophetwerk.nl.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.