LMK_wk49_Pagina_122.jpg

De spin-off van de Foodybox

KOOG AAN DE ZAAN - Het is tijd voor de laatste Foodybox van het jaar: de Foodybox Kerst. De Foodybox mag dan inmiddels een begrip zijn, maar als het aan Robert Kroon, eigenaar van Kroon op het Werk, ligt, blijft het echte effect soms onzichtbaar. Achter de schermen wordt dag en nacht gemonitord wat er met de box gebeurt.

Rosanne Wormgoor |

Kroon gaat ervan uit dat de meeste mensen inmiddels wel weten wat de Foodybox is, maar benadrukt dat de spin-off, het effect erna, vaak onderbelicht blijft. “Het stopt niet bij het versturen van de doos”, legt hij uit. “We hebben hier een team dat 24/7 handmatig monitort wat er met de inhoud gebeurt. Omdat sommige resultaten niet automatisch te traceren zijn, vereist dit handwerk. Na afloop ontvangt de klant een uitgebreide managementrapportage met onder andere het aantal posts, artikelen en het bereik. Dan kunnen ze precies zien: dit heeft het me gekost en dit heeft het opgeleverd.”
Volgens Kroon onderschatten klanten vaak hoeveel werk hierin zit. “Sommigen denken: we sturen zelf wel een doos, maar als ik dan vraag hoe ze het effect gaan meten, blijft het stil.”

Foodybox-video
Bij de kersteditie keert de Foodybox-video terug. Deze werd in het verleden altijd opgenomen, maar dat heeft een periode stilgelegen. “We maken twee soorten video’s”, vertelt Kroon. “Enerzijds is dat een inboxing video, oftewel wat zit er in de doos. Dat sturen we naar de ontvangers van de box, zodat ze weten wat eraan komt en wat het verhaal achter de merken is. Het maken van een video klinkt simpel, maar dat is niet zo. Je moet een mooie locatie uitkiezen en je hebt veel mensen nodig. Naast de video voor de ontvangers maken we aparte video’s voor de klanten; een filmpje helemaal gericht op het merk zelf. Die kunnen zij gebruiken op hun eigen social media en website.”

Lijnextensies
In de Foodybox Kerst zitten weer veel verschillende producten. Als voorbeeld noemt Kroon het merk Kaazanova. “Dat is een compleet nieuw product. Het is een soort kaasdip, waarin je een stokbroodje kan dopen. Zij hebben nog nooit met ons samengewerkt. Wat daarnaast opvalt, is dat proteïne weer om de hoek komt kijken. Er zit een product van XXL Nutrition in de box. Zij hebben Instant Protein Oats. Je ziet verder dat steeds meer merken lijnextensies maken. De Pindakaaswinkel heeft een lijnextensie gemaakt met chocopasta. Dat is dus een mix van pindakaas met chocopasta.”

Klik op de link om de Foodybox-pagina te downloaden.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.