DroppieRotterdam_ByFloorBesuijen-3.jpg Vlnr: Natascha Hermsen (mede-oprichter Droppie), Chantal Zeegers (wethouder Klimaat, Bouwen en Wonen, Rotterdam) en Stef Traa (mede-oprichter Droppie). Foto: Floor Besuijen

De vierde grote stad voor Droppie: Rotterdam

ROTTERDAM- Voor de tiende locatie koos het inzamel en recyclebedrijf Droppie voor Rotterdam. Met de opening van dit nieuwe recyclingpunt aan het Eudokiaplein, ingehuldigd door wethouder Chantal Zeegers, zijn ze nu live in de vier grootste steden van Nederland.

Redactie |

Terwijl de onderhandelingen tijdens de VN-Plastic Top vastlopen en recyclers onder druk staan, bewijst Droppie dat gescheiden inzamelen in stedelijke gebieden wél werkt. Het inzamelsysteem van Droppie levert een van de schoonste plastic stromen van Nederland en maakt daarmee hoogwaardig recyclen mogelijk.

Zelfs platte blikjes
De keuze voor het Eudokiaplein is bewust: een wijk waar veel afvalproblematiek speelt en waar zwerfafval het straatbeeld bepaalt. Dit nieuwe recyclepunt maakt het voor bewoners makkelijker om gescheiden in te leveren en zo wordt er actief gewerkt aan een schonere buurt. Uniek is dat zelfs platte blikjes kunnen worden ingeleverd.

Chantal Zeegers, Rotterdamse wethouder Klimaat, Bouwen en Wonen: “Rotterdam gaat vol voor de circulaire economie van de toekomst. Grondstoffen zijn te waardevol om weg te gooien: schoonhouden en opnieuw gebruiken is de sleutel. Met Droppie wordt dat next level. Via slimme technologie en directe beloningen kunnen bewoners hun materialen makkelijk én schoon inleveren. Zo ontstaat een nieuwe standaard: afval wordt weer grondstof, en iedereen kan meedoen. Dat dit punt op het Eudokiaplein staat, midden in een buurt waar afval nu nog te vaak op straat ligt, laat zien hoe circulaire innovaties ook direct de leefbaarheid verbeteren.”

Impactcijfers tot nu toe op: 
 • 35.000 actieve gebruikers 
 • 120.000 drop-off momenten
 • 160.000 kg plastic en andere materialen ingezameld (excl. statiegeld)
 • 3,2 miljoen geretourneerde flessen en blikjes (laatste 12 maanden)
 • €500K+ uitbetaald aan gebruikers

Het kan
In juli dit jaar berichtte Levensmiddelenkrant nog over de vier nieuwe recyclewinkels in Den Haag. Droppie bewijst dat het kan: schone stromen inzamelen in stedelijke gebieden, met directe impact op zowel hoogwaardige recycling als de leefbaarheid van onze wijken.

Onderzoek bevestigt
Volgens onafhankelijk onderzoek van Wageningen University & Research (2025) is het plastic dat via Droppie wordt ingezameld schoner dan in reguliere PMD-stromen. Er worden minder ongewenste materialen (zoals restafval en niet-verpakkingen) ingezameld en bovendien is het materiaal droger en schoner dan regulier PMD. Dit helpt om een hoger recycling rendement te bereiken. Droppie bereikt deze hogere kwaliteit door consumenten te vragen de plastic verpakkingen ‘schud en schraapschoon’ aan te leveren en constructieve feedback te geven na een drop. Daarnaast hanteert Droppie een beloningssysteem: via de Droppie-app ontvangen deelnemers een kleine beloning, die ze zelf kunnen houden of doneren aan een goed doel. Droppie beloont op deze manier goed recyclegedrag. Medeoprichter Stef Traa op LinkedIn: “Dit maakt echt circulair hergebruik mogelijk, met name in voedselverpakkingen. Onze volumes zijn nog niet op volle schaal, maar elk groot initiatief moet ergens beginnen!”

Lees verder onder de foto ↓

DroppieRotterdam_ByFloorBesuijen-2 (1).jpg Het unieke inzamelingssysteem van Droppie beloont consumenten voor hun recycling-inspanningen en draagt bij aan een duurzamere toekomst.

Natascha Hermsen, medeoprichter Droppie: “Dat we het schoonste plastic van Nederland inzamelen, laat zien dat recycling werkt als je het goed organiseert. Juist in een tijd waarin de afvalberg blijft groeien, politieke besluitvorming stroef verloopt en veel recyclers het moeilijk hebben, bewijzen wij dat circulaire oplossingen haalbaar zijn. Door consumenten te belonen en duidelijke inzamel-instructies te geven, leveren zij schoon materiaal in dat direct geschikt is voor hoogwaardige recycling – en dat op een manier die eenvoudig en aantrekkelijk is voor iedereen.”

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops