UXhtVlWVWNIOcF7ArOKaSPFJdClZSpKaKYQY9ND8.jpg

Derde editie branchecijferboekje

DEN HAAG - Branchevereniging VBZ presenteert de derde editie (kerncijfers 2019-2023/2024) van haar branchecijferboekje. Deze publicatie biedt bedrijven in de wereld van koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten actuele en overzichtelijke kerncijfers over de markt.

Redactie |

Het boekje geeft niet alleen inzicht in de belangrijkste macro-economische ontwikkelingen, maar is ook een bruikbaar naslagwerk voor andere geïnteresseerde partijen, zowel in de publieke als commerciële sector. De belangrijkste gebruikte bronnen zijn: CBS, StatLine, VCP, Euromonitor, NielsenIQ en Eurostat/Caobisco.

Video
De publicatie geeft een inkijkje in de maatschappelijke betrokkenheid van de sector én de economische rol van de branche in Nederland. Tegelijk met de publicatie verschijnt een video, waarin de belangrijkste trends en inzichten uit het boekje nog eens kort worden samengevat.

Sterke omzetgroei
De Nederlandse markt voor zoete en hartige snacks groeide tussen 2019 en 2023 met bijna 19% en bereikte in 2023 een omzet van ruim € 4,2 miljard. VBZ-directeur Theo Heere: “Het verkochte volume bleef relatief stabiel rond de 500 miljoen kilo, met uitzondering van schommelingen in de coronajaren. De omzetgroei wordt voornamelijk gedreven door prijsstijgingen, veroorzaakt door inflatie, btw-verhoging en veranderingen in de productmix.”

Daling consumptie per persoon
Retail is goed voor 96% van het volume, met supermarkten als grootste afzetkanaal. Toch winnen drogisterijen terrein dankzij een snellere groeicurve. Binnen supermarkten zorgen hartige snacks voor de meeste omzet per categorie, terwijl koek nog altijd het grootste volume vertegenwoordigt. In drogisterijen domineren snoep, chocolade en premium koekproducten. Opvallend is dat de consumptie per persoon in vijf jaar tijd met 3,4% daalde, zowel in gewicht als in calorieën.

Europese trends
In Europa daalde de consumptie van zoete versnaperingen tussen 2021 en 2023 met 6% ten opzichte van 2019. Vooral Frankrijk, Polen en Bulgarije lieten een sterke terugval zien. Nederland blijft, ondanks een lichte daling, koploper in consumptie per persoon - circa 51 kilo - en staat op plaats vijf in totaalvolume. Desondanks zit Nederland in de onderste Europese regionen als het gaat om overgewicht (2023: 48,7%), zeker vergeleken met een land als Finland waar men per persoon 35,3 kilo consumeert, maar waar 61% kampt met overgewicht.

Nederland tweede exporteur en derde importeur
De Europese productie van zoetwaren nam sinds 2019 toe met 4%. Nederland groeide met 5,7% en wist daarmee zijn marktaandeel licht te vergroten. Ook in de internationale handel blijft Nederland een belangrijke speler: tweede exporteur en derde importeur in zoetwaren. Na een piek in 2022 daalde het handelsvolume in 2023 iets. Nederlandse export bestaat voornamelijk uit koek en chocolade; de import richt zich vooral op chocoladeproducten.

Bron: Levensmiddelenkrant