3R6A3426-b-IlseSchuurmansfotografie (1).jpg Claire Grootveld en Christine Voorma met de nieuwste innovatie van Essity.

Edet Smart zonder huls: een uniek product

ZEIST – Een toiletrol zonder kartonnen huls. We kunnen ons er misschien nog niets bij voorstellen, maar deze rollen gaan het verschil maken, als het aan Essity ligt. De fabrikant komt met deze innovatie op de markt, onder de naam Edet Smart en Ultra Smart.

Rosanne Wormgoor |

Naast het weglaten van de huls, kiest Essity ervoor om twee keer zoveel vellen op de rol te doen. Dat maakt het een duurzame productinnovatie. Claire Grootveld, category manager consumer tissue, en Christine Voorma, senior brand manager Edet, van Essity beantwoorden de belangrijkste vragen over de hulsloze toiletrol.

Het unieke aan de nieuwe innovatie van Edet is gelijk zichtbaar: er zit geen huls in. “Als de rol op is, blijft er geen huls over om weg te gooien”, legt Voorma uit. “We spelen met deze innovatie in op gemak en duurzaamheid. Edet Smart en Ultra Smart zijn een maxi-rol uitvoering, wat betekent dat er twee keer zoveel papier op een rol zit. Hierdoor hoef je minder vaak de rol te verwisselen en is er minder plastic nodig voor de verpakking. Het folie in de verpakking is gemaakt van 75% gerecycled plastic en de verpakking zelf is 100% recyclebaar”, vertelt Voorma.

“Je kunt je wel voorstellen hoeveel toiletpapierrollen er jaarlijks worden gebruikt in de totale markt. Als de hele markt over zou stappen op deze producten, dan zou dat een mega-impact hebben. Edet is de eerste die zo’n innovatie introduceert in het Nederlandse toiletpapierschap”, zegt Grootveld.

7322542538296_003_953_Edet BRT Smart Relaunch 4roll HR (1).png

Een slimme keuze
De namen Edet Smart en Ultra Smart hebben alles te maken met dat deze producten een slimme keuze zijn voor de consument. De naam van het product is vrijwel het enige dat op de verpakking staat. “We hebben het bewust heel simpel gehouden. Het zijn twee duidelijke boodschappen. Enerzijds staat er ‘twee keer zoveel velletjes’ en ‘vier is acht’. Daarnaast is er een pijltje dat naar de plek wijst waar normaal de huls zit. Verder staat erop of het toiletpapier drie- of vierlaags is”, legt Grootveld uit.

Edet Smart is standaard drielaags toiletpapier en Ultra Smart is vierlaags. “Beide producten bevatten zacht papier, maar het vierlaagse toiletpapier is nog nét wat zachter. Over het algemeen zie je dat drielaags het meest gangbaar is in de totale categorie en vierlaags is voor de consument die meer behoefte heeft aan een premiumproduct”, aldus Grootveld. Voorma vult aan: “Het is een hele goede manier om als consument bij te dragen aan duurzaamheid en het is ook nog eens makkelijk in gebruik. Naast meer comfort voor de consument, genereert drie en vierlaags toiletpapier een hogere waarde voor de categorie. Dat is ook een belangrijke reden om deze introductie te voeren op de meer premiumsegmenten. Wij voegen met Edet waarde toe aan de categorie.”

Impact maken op het schap
Volgens Grootveld zetten niet alleen consumenten een duurzaamheidsstap met deze producten. Ook retailers kunnen een steentje bijdragen door deze innovatie in het schap op te nemen. “Zowel leveranciers als retailers hebben een grote focus op duurzaamheid. Wij zoeken de samenwerking op met retailers om een duurzame productoplossing te bieden en waarde toe te voegen aan het schap. De totale papierwarencategorie is ontzettend groot en toiletpapier heeft hierin het grootste aandeel. Daar komt ook de meeste omzet vandaan. Je kan een grote impact maken met een product dat iedereen dagelijks gebruikt, maar daar hebben we de retailers natuurlijk bij nodig. Zij kunnen het verschil maken in het bereiken van consumenten en het behalen van dit doel.”

"Als de hele markt over zou stappen op deze producten, dan zou dat een mega-impact hebben"

Een ander voordeel voor retailers is dat ze minder schapruimte nodig hebben voor deze producten. “In plaats van acht rollen met honderdvijftig vellen per rol zet je een compacter formaat met vier rollen met driehonderd vellen per rol neer. De benutte schapruimte wordt hiermee ook meer waardevol, doordat de waarde per unit hoger is dan een regulier pak met minder vellen per rol. Automatisch is het dus een optimalisatie van je schapindeling. Het vervoer van de producten is eveneens duurzamer. Als er bulkproducten worden vervoerd, dan vervoer je best veel lucht. Doordat onze producten maxirollen zijn en geen huls bevatten, zorgt dit voor minder belasting, minder plastic et cetera. Dat ligt heel mooi in lijn met de duurzaamheidsdoelstellingen van retailers”, aldus Grootveld.

Onderzoek
Deze producten zijn door Essity al eerder geïntroduceerd in andere landen in Europa. Uit onderzoek blijkt dat de hoofdreden voor consumenten om Edet Smart en Ultra Smart te kopen, het ontbreken van de huls is. Daarna volgt de maxiroluitvoering als reden en op nummer drie staat de zachtheid van het papier. Dit blijkt uit meerdere onderzoeken van marktonderzoeksbureau GfK tussen 2016 en 2023 en online reviews uit 2025. “We spelen met deze innovatie in op consumentenbehoeften”, verduidelijkt Voorma. “We zien echt goede resultaten in andere landen. Daarom hebben we besloten om het uit te rollen naar Nederland. Daarnaast spelen we in op trends in de categorie. Er is steeds meer een verschuiving naar maxirollen. Dit aandeel is afgelopen jaar flink gegroeid, waar Albert Heijn een grote rol in heeft gehad door met hun assortiment over te gaan op maxirollen.”

Geen huls: hoe werkt dat?
Edet Smart en Ultra Smart toiletpapier is uniek door het ontbreken van een huls, maar wat zorgt ervoor dat het papier blijft vastzitten? “Normaal gesproken begint de productie van toiletpapier met een hele lange koker, ongeveer zo breed als vijftien tot twintig hulzen naast elkaar”, legt Voorma uit. “Op deze koker wordt een beetje lijm aangebracht, waarna het papier aan de koker wordt bevestigd en verder wordt opgerold. De laatste stap is het zagen van de koker tot de toiletrollen met huls, zoals we die allemaal kennen. Bij toiletpapier zonder huls is het proces bijna hetzelfde, echter wordt er een opening gemaakt van het toiletpapier zelf. Tijdens het gebruik kun je zonder problemen tot het laatste velletje afrollen.”

7322542538890_003_953_Edet BRT Ultra Smart Relaunch 4roll HR (1).png

Productkwaliteit
Rond de zomer zullen de eerste Edet Smart-producten in de schappen verschijnen. De producten zijn al getest door Grootveld en Voorma. “Het doet wat het belooft, is gemakkelijk en tot het laatste velletje afrolbaar”, zegt Voorma. Grootveld vervolgt: “Het voelt heel zacht. Dat is vierlaags sowieso, maar de versie met drie lagen heeft een extra productietechniek. Deze techniek zorgt voor een beter absorberend vermogen en voelt daardoor zachter en sterker aan.”

Duurzaamheid in DNA
Met de introductie van Edet Smart en Ultra Smart wordt het portfolio verder uitgebreid. Daar wordt al sinds de jaren zestig in Nederland aan gewerkt. Naast deze nieuwe producten heeft het merk recent andere duurzame innovaties gedaan. “Vorig jaar hebben we ons keukenpapier onder de naam Edet gebracht, zodat we één paraplumerk hebben”, zegt Grootveld. “Wij kunnen op alle vlakken de shoppers bedienen. Wij onderscheiden ons van andere merken in de categorie door onze aandacht voor duurzaamheid. Ons keukenpapier is composteerbaar en zowel ons droog als vochtig toiletpapier is deels gemaakt van alternatieve vezels. Daar komt deze innovatie nu bij. Essity vindt duurzaamheid ontzettend belangrijk. Het zit echt in het DNA van het bedrijf verwerkt. Daarom heeft duurzaamheid altijd een belangrijke rol in het ontwikkelen van nieuwe producten.”

Essity is van origine een Zweeds bedrijf. “In de Zweedse cultuur is duurzaamheid nog veel meer ingebakken dan hier in Nederland. Duurzaamheid is ook echt wat Essity onderscheidend maakt in de markt. Naast duurzaamheid zijn gelijkheid, inclusiviteit en het doorbreken van taboes belangrijk. Dit komt ook terug in Essity’s doelstelling ‘ breaking barriers to well-being ’. Een mooi voorbeeld hiervan is alle aandacht die Essity besteedt aan het doorbreken van taboes rondom urineverlies en menstruatie met onze merken TENA en Libresse. Wij bieden de producten om zelfverzekerd door het leven te gaan”, aldus Voorma.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.