ShotbyMarlies foto Essity.jpg Feestje op het hoofdkantoor van Essity, waar de Innova Klassiek-award is uitgereikt. Foto: Marlies Geervliet

ESSITY: ‘Inspelen op de behoeftes van de shopper met duurzame innovaties’

ZEIST – De vlag bij Essity kan twee keer uit, want het bedrijf heeft twee Innova Klassiek-awards gewonnen. Claire Grootveld, category manager Consumer Tissue, en Paul Blok, category manager Intimate Hygiene, reageren op de winst en delen wat voor hun een belangrijke pijler is voor een succesvol product.

Winnaars: Libresse PureSensitive™ maandverband en inlegkruisjes – Tempo Natural & Soft zakdoekjes Fabrikant: Essity

Waarom hebben jullie je genomineerd voor deze award?
Grootveld: “Bij Essity geloven wij in de kracht van onze producten. De afgelopen jaren hebben wij veel innovaties gehad. Vorig jaar hadden we ook meerdere nominaties en mochten we een mooie Innova Klassiek-award ontvangen voor onze Libresse zwarte inlegkruisjes. Daarom is het vanzelfsprekend dat we de innovaties uit 2020, die na 4 jaar nog steeds succesvol op het schap staan, onder de aandacht willen brengen.”

Wat hebben jullie gedaan om succesvol op het schap te blijven?
Blok: “We blijven continu investeren in onderzoek en ontwikkeling om onze producten te verbeteren. Voor Libresse PureSensitive™ hebben we bijvoorbeeld gezorgd dat onze producten 0% van de meest voorkomende allergenen, geurtjes of kleurstoffen bevatten. De producten zijn dermatologisch getest en goedgekeurd door de Skin Health Alliance. Begin dit jaar hebben we een relaunch van Libresse PureSensitive™ gehad; de verpakkingen maken het voor de consument nog duidelijker wat de voordelen van de producten zijn en hoe deze 0% huidirritatie geven.”
Grootveld: “Tempo Natural & Soft is een uniek product in het schap in vergelijking met andere zakdoekjes. Met zakdoekjes van ongebleekte vezels richten wij ons op duurzaamheid en comfort. De zakdoekjes zijn 100% biologisch afbreekbaar en uiteraard milieuvriendelijk verpakt. Alle Tempo-zakdoekjes zijn wasmachinebestendig, wat een opvallende USP is in vergelijking met de rest van de categorie. Samen met de Tempo Natural & Soft tissue box, maakt het een perfect duo op het schap.”

Hoe hebben jullie retailers en supermarktondernemers hierbij betrokken?
Grootveld: “Wij zorgen dat we in samenwerking met onze partners de innovaties uitlichten door middel van verkoopverhogende shopperactivaties op de winkelvloer. Dit is gedaan door middel van displays die aandacht genereerden voor zowel de merken Libresse en Tempo in hun totaliteit als voor de specifieke innovaties.”

Tegen welke uitdagingen zijn jullie aangelopen bij de introductie?
Grootveld: “Tempo Natural & Soft zakdoekjes is een product met ongebleekte vezels, waar Essity gehoor geeft aan de natuurlijke, milieubewuste kopersgroep. Het is belangrijk geweest om de shopper te begeleiden naar een zakdoekje met een meer natuurlijke kleur. Uit consumentenonderzoek is dan ook gebleken dat 89% van de shoppers bereid was dit product te kopen. Dit wordt bevestigd met de winst van deze Innova Klassiek.”
Blok: “Ook de marktomstandigheden in het lanceringsjaar waren lastiger dan gebruikelijk, gezien de uitbraak van de coronapandemie in 2020. Daarmee zijn wij het langdurige succes van beide producten nog meer gaan waarderen.”

Wat zijn de belangrijkste pijlers van een goedlopend product voor meerdere jaren?
Grootveld: “Het is bij een innovatie als Tempo Natural & Soft belangrijk om in te spelen op kansen in de categorie die passen bij de juiste kopersgroep. Bij een product zoals zakdoekjes is de shopper bereid om meer te betalen voor een natuurlijk product.”
Blok: “Het belangrijkste naar mijn mening is de relevantie van een product, er is in de aanloop naar het introduceren van het product goed gekeken naar de wensen van de consument. Daarbij is het essentieel om producten te blijven ondersteunen en aan te passen aan de veranderende markt, zodat die relevantie blijft voortduren.”

Waar zien jullie nog verbeteringen voor het winnende producten?
Blok: “Bij Libresse PureSensitive™ maandverband en inlegkruisjes hebben wij begin dit jaar een optimalisatie doorgevoerd, omdat we merkten dat klanten nog niet duidelijk genoeg de voordelen herkenden. Zo blijven we kijken hoe we de consument het beste kunnen informeren en met onze producten kunnen helpen.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.