ZWAAG – Bij Felko Nederland introduceren ze: Strekdrop. Dit is drop dat je uit kunt rekken. Dit concept was enige tijd van de Nederlandse markt verdwenen, maar bij Felko hebben ze er de afgelopen twee jaar aan gewerkt om deze oude favoriet weer terug te brengen.
Felko Holland is een producent en importeur van unieke zoetwaren. “Naast Strekdrop zijn we ook merkhouder van onder andere Dr. Sour”, aldus Willem Feller, eigenaar en directeur bij Felko Holland. “Ik wilde zelf oorspronkelijk de vastgoedwereld in, maar uiteindelijk ben ik dit bedrijf begonnen samen met mijn compagnon Hans Knol. De namen Knol en Feller maken samen Felko. In eerste instantie begonnen we met de productie van lolly’s. Van de lollyproductie zijn we uiteindelijk over gegaan naar nogaproductie. Dat doen we nog steeds elke dag. We zijn de enige nogafabriek in Nederland en hebben eveneens een eigen fabriek in Polen. Daar maken we Oud-Hollandse snoepjes; kaneelstokken, zuurstokken, zuurtjes, balletjes, wijnstokken, wijnballen, dropballen, et cetera.”
Geen referentiekader
Waarom hij heeft gekozen om het uitrekbare drop terug te brengen? “Ik ben er dol op. De laatste batch is denk ik in 2020 of 2021 gemaakt en daarna is het verdwenen. Wij zagen om ons heen dat er op social media best wel wat vraag naar was en ook bij onze eigen klanten en bij mezelf”, lacht hij. “Toen zeiden we: volgens mij kunnen wij dat best maken met de kennis die we hebben. Het is een zoektocht geweest van bijna twee jaar. In die periode hebben we met hele kleine batches van twee kilo geëxperimenteerd. Dit deden we om zoveel mogelijk naar de smaak van toen te komen en zoveel mogelijk structuurbenadering te krijgen. Dat laatste was moeilijk, want we hadden geen referentiekader. We konden het product nergens meer kopen. Dus we hebben het op eigen initiatief en gevoel moeten doen”, vertelt Feller.
Smaak
Volgens de eigenaar en directeur van Felko Nederland lijkt de smaak voor 98% op die van vroeger. “Zodra ik het proef, herken ik meteen de smaak van toen. Het is echt een unieke smaak, die je alleen krijgt door allerlei ingrediënten goed met elkaar te mengen. Maar daarmee ben je er nog niet. Je moet het recept zo aanpassen dat je het met machines kunt maken én in grote hoeveelheden kunt produceren”, zegt Feller. De drop is nu zelfs beter rekbaar, vindt hij. Het lastigste was om de oude smaak precies terug te krijgen en om het juiste productieproces te bedenken, zoals het snijden en knippen van het drop.
Trots
Momenteel is Strekdrop klaar voor productie. “We zijn bezig met orders binnenhalen. In week dertig krijgen we verpakkingsmateriaal, dus dan kunnen we echt beginnen. Dat zal onze startplank zijn. Via ons huidige netwerk komen we in ieder geval te liggen bij groothandel Sweet Candy. Daarnaast werken we met herverpakkers. Die kopen onze spullen in bulk en zorgen ervoor dat het in de supermarkt komt te liggen. We werken veel met herverpakkers, dus onze producten liggen vaak wel overal, maar niet altijd met onze naam erop. Dit vonden we echter een unieke kans om wel onze eigen naam erop te zetten. Ik ben ontzettend trots dat we dit op de markt terug gaan brengen. Honderdduizenden, misschien wel miljoenen Nederlanders, vonden dit vroeger lekker. Die kunnen er weer van gaan genieten. Het is een groot gemis geweest”, aldus Feller.
Bron: Levensmiddelenkrant