Freasy .jpg

Fabrikanten

Freasy verwelkomt nieuwe directeur

ROTTERDAM - Eveline Nederlof is toegetreden tot de directie van Freasy, het Rotterdamse bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in de productie en verkoop van gezonde en duurzame kant-en-klaarmaaltijden uit de diepvries. De nieuwe directie zegt de perceptie van diepvriesmaaltijden te willen omkeren.

Redactie |

Nederlof heeft een uitgebreide, internationale staat van dienst in de internationale FMCG, in foodservice- en retail, onder meer bij Unilever Nederland, België en Duitsland. In haar nieuwe functie bij Freasy wil zij de productie en distributie in Nederland verder uitrollen. De onderneming gaat ook internationaal uitbreiden. Het Rotterdamse bedrijf richt zich op de markt voor gezonde en duurzame maaltijden. Sociale betrokkenheid en duurzaamheid zijn leidend. Hierover zegt Nederlof: “Maar ook in de ketenverantwoordelijkheid die we nemen, komt de duurzame, maatschappelijke rol van Freasy sterk tot uiting.”

Waardevolle toevoeging
Eric Veeneman, een van de oprichters van Freasy noemt de komst van Nederlof een toegevoegde waarde voor het bedrijf, vanwege haar functie bij Unilever Food Solutions en haar maatschappelijke activiteiten bij onder meer De Participatie Keuken, een ideële stichting die sociale cohesie bevordert door mensen samen te brengen aan de eettafel. “Eveline heeft een enorme intrinsieke motivatie voor maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Haar karakter en haar bevlogenheid om maatschappelijke impact te maken, spreken ons als duurzame onderneming aan. Ze is bovendien een doortastende, creatieve ondernemer die telkens weer laat zien dat ze organisaties kan laten groeien zonder dat dit ten koste gaat van de efficiëntie en de prestaties van de activiteiten. Dat betekent dus ook dat, tijdens onze groei, onze hoge duurzaamheidsstandaarden bij haar in goede handen zijn’, aldus Veeneman.

Duurzaamheid
Nederlof vindt dat de duurzaamheidsstandaarden onlosmakelijk verbonden zijn met de aard van het product:  “Moderne vriestechnologie biedt veel mogelijkheden om maatschappelijke impact te maken. Het gebruik van deze technologie maakt onder meer mogelijk dat voedingswaarde behouden blijft; we bieden onze klanten maaltijden met een Nutriscore A of B.” Maar deze standaarden gaan verder dan enkel de klant. Bij de productie en distributie wordt in zijn algeheel gelet op duurzaamheidsaspecten. “Dat gaat behoorlijk ver. We streven ernaar onnodige vervoerskilometers te vermijden en we vliegen niet. Daarnaast werken we uitsluitend plastic-vrij, met biologisch afbreekbare verpakkingsmaterialen, en we bieden werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt”, zegt de nieuwe ceo.

Kwaliteit
Door de ontwikkelingen in de bereidings- en vriestechnologie is de kwaliteit van vriesproducten sterk verbeterd waardoor er meer ruimte is voor diepvriesmaaltijden op de voedingsmiddelenmarkt. Ook op het gebied van logistiek en houdbaarheid wint diepvriesvers terrein ten opzichte van koelvers. “Die winst zit vooral in de enorme daling in derving, en dus ook in het vermijden van onnodige voedselverspilling. Dit komt de marges ook ten goede natuurlijk, winst dus voor alle betrokken partijen en voor de planeet.”

Retailmarkt
Freasy heeft sinds het aantrekken van investeerders in 2022 naast de online verkoop ook de retailmarkt weten te bereiken waarmee het bedrijf klaar is voor verdere uitbreiding volgens Nederlof. “We richten ons daarbij op Nederland, maar zeker ook op het buitenland.”

Imago
“Diepvries- en kant-en-klaarmaaltijden schudden het imago af van ‘gemaksvoedsel’ dat alleen wordt genuttigd om tijd te sparen. Met onze maaltijden spreken we ook fijnproevers aan die, behalve smaak, ook gezondheid en duurzaamheid belangrijk vinden”, zegt Nederlof over de doelgroep van de onderneming, de bewust levende consumenten. In 2019 richtte Marlot de Jonge Freasy op vanuit een kleine keuken waarin Jonge lekkere, gezonde, en duurzame kant-en-klare diepvries maaltijden werden bereid. Sindsdien is het bedrijf twee keer verhuisd naar een grotere keuken. Nederlof zegt: “We zien namelijk veel groeipotentieel bij bewust levende consumenten. Die vinden gezond en duurzaam heel belangrijk, maar ze missen nog het gebruiksgemak van kant-en-klaar diepvriesmaaltijden in het aanbod. Daar willen wij graag in voorzien.” De missie van Freasy is om gezonde, duurzame diepvriesmaaltijden beschikbaar te maken voor iedereen.

Bron: Levensmiddelenkrant