BCNE-10.jpg

Partnercontent

Free From 2023: Internationale innovatie voor een gezond en duurzaam assortiment

De Europese vakbeurs ‘Free From Food’ – 21 en 22 november in Amsterdam – is het event voor toonaangevende Europese producenten van de op dit moment meest trendy, duurzame en gezonde voedingsmiddelen en ingrediënten. Het inspireert inkopers en category managers om het aanbod in de supermarkt te verrijken met innovatieve voedingsmiddelen die voor een steeds grotere groep consumenten relevant zijn.

Overal ter wereld groeit de voorkeur voor voeding die vrij is van bepaalde bestanddelen. Het zijn niet meer alleen mensen met allergieën of intoleranties voor bijvoorbeeld gluten, noten of lactose. Vanwege klimaat en gezondheid kiezen steeds meer consumenten voor biologisch, vegetarisch of veganistisch, en voor functionele voeding met ingrediënten met positieve gezondheidsclaims.

Free From Food is de internationale ontmoetingsplaats voor leveranciers, producenten, retailers en experts van onderzoeksinstellingen, certificerende organisaties en vertegenwoordigers van belangenorganisaties voor mensen met allergieën en intoleranties. Op deze internationale vakbeurs tonen 350 standhouders uit zo’n 50 landen de meerwaarde van moderne technologie en nieuwe ingrediënten voor consumenten. Retailers ervaren hier, hoe hun winkels in belangrijke klantenwensen kunnen voorzien.

De bezoekers aan Free From Food krijgen ook een aansprekend tweedaags conferentieprogramma voorgeschoteld over actuele thema’s voor de detailhandel, voor plantaardige en veganistische voeding, en voor voedselproducenten en leveranciers van ingrediënten.

Uiteraard komen de nieuwste internationale consumententrends aan bod, en daarnaast onder meer het inventariseren en verlagen van de klimaatvoetafdruk (het assortiment bepaalt voor 95% de footprint van de retail), en het inschatten van gezondheidsclaims. Ook demonstreren experts hoe zij vleesvervangers maken van andere ingrediënten dan soja, peulvruchten of tarwe.

Alternatieven voor dierlijke ingrediënten is een belangrijke innovatielijn in de Europese levensmiddelenindustrie. Die alternatieven zijn meestal plantaardig, maar komen ook uit andere bronnen zoals insecten en algen. Dit, en de steeds veranderende productsamenstelling en consumptiepatronen, kan weer voor nieuwe allergenen zorgen en dus voor een toename van het aantal meldingen.

Daarom is het voortdurende up-to-date blijven bij de juiste ingrediënten- en allergenendeclaraties essentieel. Het toont het belang aan van een bezoek aan Free From Food, waar vakblad Food Personality en de Trade Marketing Association hun evenement ‘Captains of the Category’ organiseren. Interessant voor 350 category managers waarvan de meesten te maken hebben met voortdurende veranderingen in assortimenten, en producten die telkens weer de lat hoger leggen in duurzaamheid en gezondheid.

Bezoekersregistratie 

Lees meer over: