Fabrikanten

Frisdrank uit cacao-afval

AMSTERDAM – Documentairemaker Lars Gierveld was in Ghana voor het maken van een documentaire over de misstanden in de cacao-industrie. De boeren in Ghana en buurland Côte d'Ivoire kunnen meestal niet rondkomen van het geld dat de cacaobonen opbrengen. Armoede, kinderarbeid en ontbossing zijn grote problemen in de regio. Maar Gierveld zag dat je van een afvalproduct iets moois kunt maken.

Met het drinkbare fruitsap uit de cacaovrucht, dus het omhulsel dat om de cacaobonen zit, wordt niets gedaan. Honderden miljoenen liters van het vocht stromen jaarlijks de grond in. Gierveld zocht een manier om daar iets mee te doen om zo het inkomen van de boeren te verhogen. Samen met lokale boeren en partners ontwikkelde hij frisdranken op basis van het fruitsap. Gierveld brengt dat op de markt onder de naam Kumasi Drinks, vernoemd naar de hoofdstad van de Ghanese Ashanti-regio.

Lars Gierveld.jpg Lars Gierveld

“Het doel is dat Kumasi door zoveel mensen gedronken gaat worden dat duizenden boeren kunnen meedoen en extra inkomen verdienen. Met een daadwerkelijk alternatief voor sapjes en frisdrank, tropisch van smaak en 100% natuurlijk, is dat gewoon mogelijk”, aldus Gierveld. “Hoe meer mensen Kumasi leren kennen, hoe meer boeren kunnen meedoen. Dus zullen we bij elk paasei dat we dit weekend in onze mond stoppen ook een slok Kumasi nemen? Voor de consument een verrassende en vooral lekkere combinatie – logisch aangezien beide dezelfde vrucht als basis hebben - en voor de cacaoboer een stap dichterbij een leefbaar inkomen”.

Kumasi Drinks werkt samen met 250 cacaoboeren in zowel Ghana als Côte d’Ivoire. Geschat wordt dat inmiddels het sap van ongeveer 1 miljoen vruchten niet is verspild. Het levert de boeren gemiddeld tussen de 20% en 30% extra inkomen per kilo bonen op.

In Nederland worden de blikjes Kumasi verkocht op diverse horecalocaties en in de specialty-schappen van Hema en Albert Heijn.

Kijk hieronder op Vimeo naar de documentaire  “Mede mogelijk gemaakt..” die Lars Gierveld maakte in 2020 in samenwerking met RTL en Videoland,

Bron: Out.of.Home Shops / Levensmiddelenkrant