AMSTERDAM – Tegenvallende resultaten in het derde kwartaal van 2025 dwingen bierbrouwer Heineken tot meer bezuinigingen. De omzet daalde met vier procent. Vooral in Europa en Noord- en Zuid-Amerika verloor het bedrijf veel terrein.
In het nieuwe vijfjarenprogramma EverGreen 2030 geeft de bierbrouwer aan tussen de 400 miljoen euro en 500 miljoen euro per jaar te gaan bezuinigen. Tijdens het vorige vijfjarenprogramma werd al 3 miljard euro bezuinigd. Eerder kondigde het bedrijf ook al aan dat het hoofdkantoor wordt gereorganiseerd en dat daar vierhonderd banen verloren gaan.
Toekomstbestendig
Heineken zegt nog steeds te maken te hebben met traag herstel na het verlies van omzet en bierverkoop in de coronaperiode. Toch is topman Dolf van den Brink positief over de toekomst. “Onze gunstige geografische spreiding hielp ons om ons aan te passen. Onder meer met een solide groei van het biervolume in Zuid-Afrika, winst in de hele portefeuille in Vietnam en aanhoudende sterke groei voor Heineken en Amstel in China. Hierdoor werd een deel van de zwakte in Europa en Amerika gecompenseerd. Bovendien maken we het bedrijf toekomstbestendig door digitale investeringen te versnellen en onze organisatie te hervormen”, aldus Van den Brink.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops