Jumbo Hema wijnglazen keuken.jpg Het Hema-schap in een Jumbo.

Hema-schap bij Jumbo slaat niet aan

HILVERSUM – De schappen met Hema-producten, die in een groot gedeelte van de Jumbo-supermarkten staan, zijn niet echt in trek bij het winkelende publiek. RTL Nieuws vroeg retail-experts Erik Hemmes en Paul Moers om hun mening.

Redactie |

RTL berekende dat klanten in 2024 voor ongeveer 14 miljoen euro aan Hema-spullen kochten bij Jumbo. Dat is nog geen 1% van Hema’s totale omzet van 1,4 miljard euro. Of dat genoeg is om deze samenwerking winstgevend te maken, is de vraag die de nieuwszender stelde aan de experts. Dat beide bedrijven samenwerken is niet vreemd, aangezien ze beide dezelfde eigenaar hebben. En dat is de familie Van Eerd.

Heel laag
Volgens Erik Hemmes levert een meter schapruimte in de supermarkt gemiddeld zo’n 580 euro per week op. In zijn berekeningen komt het Hema-schap bij Jumbo uit op rond de 100 euro per meter per week. Hij noemt dat 'heel laag'. Omdat het niet om eerste levensbehoeften gaat, denkt de expert dat dit soort producten normaal gesproken niet boven de 40 tot 50 procent van de gemiddelde 580 euro uit komt. Dan nog is volgens Hemmes de omzet veel te laag en moet je vraagtekens zetten bij de verkoop van Hema-spullen bij Jumbo.

Fantastisch merk
Paul Moers zegt tegen RTL verbaasd te zijn dat de omzet zo laag is. "Hema is toch een fantastisch merk en die schappen vallen wel op, maar blijkbaar zit het niet helemaal in ons systeem om die producten in een supermarkt te kopen", zegt hij. Uit ervaring, hij werkte eerder bij Albert Heijn, weet hij dat de verkoop van non-foodproducten daar ook lastig was. Moers denkt dat klanten voor dit soort producten naar de Action gaan. Dat er wel vraag naar is, blijkt uit het feit dat de omzet van Hema als geheel wel stijgt. Volgens Moers mag je er dan ook wel wat meer voor betalen.

Samenwerking
Hemmes denkt dat de samenwerking tussen beide winkelketens wel wat kan opleveren, zoals bij inkoop. Hij denkt daarbij aan producten die in beide winkels worden verkocht, zoals vleeswaren. Ze kunnen ook bij dit soort producten kijken wie de beste inkoopvoorwaarden heeft en daar op doorpakken.

Bij RTL zegt Jumbo dat het tevreden is over de samenwerking en dat ze van elkaar leren op het gebied van assortiment en logistiek. Hema geeft een vergelijkbaar antwoord, maar dan als voorbeeld de reclame-inkoop.

Bron: Levensmiddelenkrant