Ondernemer foto Raymond Kant.jpg Plus-ondernemer Raymond Kant past de look & feel van zijn winkel aan aan het seizoen. Eigen foto

Het najaar in de supermarkt: hoe pak je dat aan?

DEN BOSCH – De herfst is in al haar pracht en praal begonnen. De meeste supermarktondernemers hebben de afgelopen tijd energie gestoken in de voorbereidingen voor dit seizoen. Wat moest er allemaal gebeuren? Raymond Kant, die sinds een jaar eigenaar is van Plus in Den Bosch, vertelt hier meer over.

Rosanne Wormgoor |

Hoewel Kant vorig jaar de voorbereidingen voor de herfst niet heeft meegemaakt als ondernemer, heeft hij wel al veel ervaring in de supermarktbranche. Het is dus niet de eerste keer dat hij dit seizoen in de winkel meemaakt. “Als je het mij vraagt, begin je na de bouwvak met de voorbereidingen voor de herfst. Daarvoor gaat al je aandacht naar de zomerperiode en de personele bezetting. Na de vakantie is er wat meer lucht binnen de winkeloperatie om daarover na te denken”, meent Kant.

Decoratie
De beginnende ondernemer kijkt voor de herfst enerzijds naar aankleding van de winkel en anderzijds naar assortiment. “Ik heb een grote winkel van 1400 m2, dus er is veel ruimte om herfstartikelen op te nemen. Aan het begin van de winkel bij de ingang hebben we een mooi presentatiemeubel staan waar we bijvoorbeeld bokbier neerzetten. Als we daartoe besluiten, benaderen we vaak de leverancier en vragen we wat zij in de aankleding kunnen betekenen. Vervolgens kijk ik of we daar andere productgroepen op kunnen laten aansluiten. Daar betrek ik mijn collega’s bij. Ik vraag ze om mee te denken en met voorstellen te komen. Ik kijk in de supermarkt waar ruimte is voor herfstartikelen en specifieke aankleding. Qua decoratie koop je bijvoorbeeld mooie herfstbladeren. De bedoeling is dat de klant hetzelfde gevoel binnen krijgt als dat die buiten heeft”, vertelt Kant.

"De bedoeling is dat de klant hetzelfde gevoel binnen krijgt als dat die buiten heeft"

Volgens de eigenaar van Plus in Den Bosch zijn er ook ondernemers die samenwerken met een interieurspecialist voor de aankleding. “Die hebben iedere keer andere decoratie, afhankelijk van het seizoen. Als het winter is, hebben ze bijvoorbeeld sneeuwachtige decoraties in de winkel. In de zomer doen ze weer wat meer met bloemen, enzovoort. Ik doe het gewoon allemaal zelf. Grote decoraties komen sowieso bij mij niet tot zijn recht, want ik heb een heel hoog plafond, dus ik decoreer vooral de lage koelingen. Daarnaast ben ik natuurlijk nog beginnend ondernemer, dus je wilt ook wel een beetje op de centjes letten. We hebben een collega die decoreren heel leuk vindt om te doen, dus uitbesteden is zonde”, aldus Kant.

Wild vlees
Op het gebied van assortiment is het volgens Kant grotendeels centraal geregeld. “Er is natuurlijk altijd ruimte om eigen dingen op te nemen, maar de wisseling van het assortiment binnen de schappenplannen is redelijk centraal geregeld. Op het gebied van vlees komt er in de herfst wat meer wild en stoofvlees in de schappen. Uiteindelijk kijk je natuurlijk wel of het past bij jouw klanten of niet. Bosschenaren zijn best bourgondisch, die houden van een lekker stukje vlees. Daar past wild dus heel goed bij, maar dat slaat niet overal even goed aan”, zegt de ondernemer. Naast de vleesafdeling ziet hij het een en ander gebeuren op de versafdeling. Er komen bijvoorbeeld pompoenen te liggen. Vers wordt ook veel gepromoot in de folders.

iStock-642878524.jpg Bokbier is een veelgekocht product in het najaar en verdient een mooie presentatie in de winkel, vindt Kant. Foto: iStock

Trends en hypes
Als het gaat om trends en hypes denkt Kant dat je het best iemand in je team kan hebben die daar dichtbij staat, bijvoorbeeld een jong personeelslid dat gevoel heeft voor de supermarkt, maar ook weet wat er hot is. “Ik ben zelf 33 en ik krijg af en toe wel dingen mee, maar ik zit er niet enorm bovenop. Ik vind dat wij best wel vaak laat sorteren op trends. Laatst was op het nieuws dat supermarktketens zoals Jumbo en Albert Heijn een heel team hebben om die ontwikkelingen in de gaten te houden. Dat hebben wij bij Plus niet, dus dat maakt het voor ons positief uitdagend.”

Seizoenen
Herfst in de supermarkt loopt tot Sinterklaas. “Als de Sint in aantocht is, ga je je assortiment en aankleding vooral daar aan wijden en niet meer zo zeer aan het najaar. En na Sinterklaas ga je gelijk richting de kerstperiode. Dat volgt elkaar allemaal snel op”, licht Kant toe. Volgens hem zijn de populaire herfstproducten vooral: bokbieren, speculaasartikelen, erwtensoep, de pompoen en stamppotten. Ook de warme chocolademelk komt langzaam op. “Dat begint half oktober en Sinterklaas en kerst versterken dat. Veel mensen hebben natuurlijk een mening over dat bepaalde artikelen tegenwoordig te vroeg in de winkel liggen. Ik heb daar niet zo’n moeite mee. Als de klant het wil, is de beslissing snel gemaakt. Als ze het niet bij mij kopen, halen ze het immers wel ergens anders, dus dan kan je er net zo goed op inspelen.”
Of hij de rol van herfst in de supermarkt heeft zien veranderen over de jaren heen? “Ik denk dat foodretail minder de standaard-‘look & feel’ heeft. Er wordt ontzettend ingespeeld op sfeer en beleving. Dat geldt zowel voor de aankleding van de winkel als in uitingen op social media. Volgens mij is iedereen tegenwoordig steeds meer bezig met hoe de winkel overkomt en dat zie je terug”, vertelt Kant.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.