Sugar Score2.jpg Holie's campagnebeeld van de Sugar Score-campagne. Foto: Holie's.

Holie’s mag van rechter Sugar Scorecampagne voortzetten

AMSTERDAM – De Sugar Scorecampagne van de Nederlandse startup Holie’s is niet in strijd met de wet en mag dus worden voortgezet. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam beslist in het kort geding dat was aangespannen door de Belgische concurrent Lotus Bakeries.

Redactie |

In de campagne vergeleek Holie’s het totale suikergehalte van de eigen ontbijt- en tussendoorproducten en die van diverse concurrenten, waaronder Nākd en Trek van Lotus Bakeries. Dat deed het bedrijf aan de hand van de informatie op de etiketten. Lotus stelde dat de informatie misleidend zou zijn en de goede naam van de fabrikant zou schaden.

“Holie’s heeft een zelfbedachte ‘Sugar Score’ gelanceerd en daar een website en marketingcampagne voor opgezet", zei een woordvoerder van Lotus tegen Het Parool aan het begin van de procedure. “Zonder deugdelijke onderbouwing bestempelen ze hun eigen producten als goed en gezond en verspreiden ze onjuiste, misleidende informatie over concurrenten op een manier die in strijd is met de wet.”

Claims
Merick Schoute, co-founder en ceo van Holie’s: “We zijn blij dat de rechter ons volledig in het gelijk heeft gesteld: we mogen blijven laten zien dat producten met mooie claims vaak toch veel suiker bevatten. Dit is natuurlijk een overwinning voor ons, maar vooral voor de consument. Ons doel is helder: eerlijke informatie op producten, zodat mensen écht bewust kunnen kiezen. En daar zullen we voor blijven strijden. Vandaag lanceren we daarom een petitie om de Sweet-Talk van de industrie te stoppen. We hopen dat heel Nederland die ondertekent.”

Bron: Levensmiddelenkrant