AMSTERDAM - Er woedt een bieroorlog tussen brouwer Heineken en supermarktketen Jumbo. De twee hebben een hooglopend conflict over de levering door de brouwer, waardoor de winkels van het supermarktconcern het de komende tijd zonder kratten Heineken moeten doen, meldt De Telegraaf maandag.
Heineken stelt, volgens Jumbo, dat het niet aan de vraag kan voldoen, maar daar gelooft het supermarktconcern weinig van. Het conflict komt voor Jumbo op een vervelend moment. Het supermarktbedrijf adverteert, aan het begin van de zomer en op het toppunt van het bierseizoen, met een tweede krat Heineken voor de halve prijs. In advertenties in enkele landelijke dagbladen biedt de keten vandaag zijn klanten excuses aan voor het niet kunnen leveren van kratten Heineken. Jumbo verkoopt nog wel dozen bier van het merk.
Rechter
Jumbo overweegt naar de rechter te stappen, zegt een woordvoerder van de supermarktorganisatie tegen de Telegraaf die de advertentie ook afdrukt. De Veghelse formule zou willen eisen dat Heineken weer begint met leveren. Advocaat Arjen Paardekooper van Blenheim Advocaten denkt dat Heineken het risico loopt op een boete van miljoenen euro's. Paardekooper noemt deze situatie een voorbeeld van een verticale prijsbinding, verboden volgens Nederlandse en Europese wetgeving.
Eerlijk
Heineken vindt het jammer dat Jumbo juridische stappen overweegt, laat communicatiemanager John-Paul Schuirink van Heineken weten aan de krant. De woordvoerder ontkent dat Heineken door verticale prijsbinding het prijsbeleid van Jumbo beïnvloedt. Heineken staat voor eerlijke concurrentie en bemoeit zich niet met het actie- en prijsbeleid van supermarktorganisaties, aldus de woordvoerder. De Telegraaf begrijpt uit de markt dat de Every Day Low Price (EDLP)-strategie van Jumbo Heineken niet zint. Brouwers sturen aan op supermarktformules die om de beurt een merk in de aanbieding doen, om daarna de reguliere prijs weer te voeren. Dat strookt niet met de laagsteprijsgarantie van Jumbo, aldus de krant.
Bron: ANP/Telegraaf