gvo-250415-004.jpg

YouGov: minder vaak winkelen, maar vollere mandjes

BREDA – Onderzoeksbureau YouGov noemt het een van de opvallendste verschuivingen in Nederland, de afname in winkelbezoeken. In 2024 kwamen consumenten minder vaak in de winkel, maar wanneer ze in de winkel waren, zat het mandje wel voller. Dat leidt volgens het bureau tot minder mogelijkheden voor producten om gekozen te worden.

Redactie |

Consumenten maken bewustere keuzes. Belangrijkste conclusie is dat om gekozen te worden, het merk er wel toe moet doen. Zichtbaarheid, relevantie en responsief zijn, zijn de toverwoorden. “De merken die hun plek in de winkelmandjes verdienden, volgden niet alleen trends, maar anticipeerden ook op behoeften of het nu ging om, alledaags gebruiksgemak, emotionele resonantie, opvallende waarde of zelfs een klein moment van verwennerij”, schrijft YouGov.

Huismerken versus A-merken
In 2024 stond de merkvoorkeur onder druk. De huismerken wonnen terrein op de A-merken en hun aandeel streefde zelfs de gevestigde merken voorbij. Slechts een derde van het Europese winkelend publiek is bereid meer te betalen voor een A-merk. Het bureau stelt dan ook dat het voor merken belangrijk is om waarde voelbaar en kloppend te maken.

Gezondheid en duurzaamheid waren vorig jaar belangrijke thema’s voor consumenten en een belangrijke drijfveer voor aankoopgedrag. “Niet alleen uit bezorgdheid, maar vanuit een groeiend gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Dat gevoel van eigenaarschap creëerde ruimte voor merken om in te spelen met producten die het welzijn ondersteunen, energie geven of mensen gewoon helpen zich beter te voelen in hun dagelijks leven. Tegelijk bleef duurzaamheid relevant: consumenten bleven prijsbewust, maar beloonden merken die gezonde én milieuvriendelijke keuzes intuïtief en toegankelijk maakten”, weet YouGov te melden.

Strategie
Veel merken wisten in 2024 toch te groeien, ondanks dat consumenten prijsbewuster en kritischer zijn geworden. En niet alleen de grote FMCG-merken, ook bij de middelgrote en kleine merken groeide meer dan de helft in waarde. Dat was vooral te danken aan de strategie die ervoor zorgde dat meer huishoudens werden bereikt en ze vaker werden gekozen. In Nederland bestond de top drie uit Lay’s, Campina en Unox.

Lokale en regionale merken waren goed voor 63% van de totale FMCG-uitgaven in Europa. Al deze merken hebben een gemene deler, ze zijn opvallend, makkelijk vindbaar, betrouwbaar in kwaliteit en beschikbaarheid, hebben goede prijs-kwaliteitverhouding en verbonden zich met wat consumenten écht belangrijk vinden.

Bron: Levensmiddelenkrant