Hoogvliet en AH paaien online-klant met voordeel

ZAANDAM/ALPHEN A/D RIJN – Omdat marktleider Albert Heijn deze week uitpakt met gratis bezorging bij aankoop van een krat Heineken, kon Hoogvliet’s nieuwe websupermarkt Klik&Klaar blijkbaar niet achterblijven.

Remco van der Meij |

De qualitydiscounter uit Alphen aan den Rijn stunt vanaf dinsdag met een soortgelijke aanbieding in zijn nieuwsbrief. Hoogvliet zegt klanten toe de servicekosten ter waarde van 2,49 euro achterwege te laten, wanneer een kratje pils aan de online bestelling wordt toegevoegd. Dat moet dan wel in de winkel worden afgehaald, want Hoogvliet doet niet aan thuisbezorgen.

Kleine letters
Concurrent Albert Heijn lijkt met een veel beter bod te komen: gratis bezorging tot in de keuken. Wie de kleine lettertjes leest, ziet echter wel een paar voorwaarden. Deze service - die geleverd wordt door webdochter Albert.nl - kost een gemiddelde besteller al snel tussen de 3,95 euro en 12,95 euro, afhankelijk van het bezorgmoment. Wie de AH-kratten op donderdag 13 februari of zaterdag 15 februari laat brengen, krijgt de dan geldende servicekosten a 7,95 euro, vergoed. Zelf ophalen bij een AH Pick Up Point is een tweede optie voor klanten, maar moet ook op één van beide dagen geschieden, om het servicevoordeeltje te scoren. Dat dan 2,50 euro bedraagt en daarmee gelijkwaardig is aan dat van de Randstedelijke bestellers via Klik&Klaar.

Angel
Rekent Albert Heijn 13,99 euro voor 24 flessen gerstenat van 30 cc; de 63 Hoogvliet-filialen paaien de thuisbestellers met 13,59. Daarmee zijn de Alpenaren 40 cent goedkoper dan de marktleider. Het zijn de eerste tekenen dat supermarkten elkaars online-bewegingen nauwlettend in de gaten houden, om in de gunst van de alziende onlineklant te komen. En daar zit direct de angel. Online klanten vergelijken meer en nauwkeuriger dan offline klanten. Simpelweg omdat het eenvoudiger is. AH maximaliseert een bestelling bovendien op zes kratten per online bestelling, zo valt te lezen. Hoogvliet hanteert geen maximum.

Bron: Levensmiddelenkrant

hoogvliet_versus_ah_online.jpg