NIEUWVEEN – Naar aanleiding van de Miljoenennota en de Rijksbegroting voor 2026 die werden gepresenteerd op Prinsjesdag, geven het Vakcentrum, ONL voor Ondernemers en het CBL hun reactie. Er zijn verschillende overeenkomsten te zien.
Het Vakcentrum zegt dat er op Prinsjesdag geen keuzes in grote dossiers zijn gemaakt. Dit vindt de brancheorganisatie niet heel gek met de verkiezingen in het vooruitzicht. Wel zijn er wat positieve aspecten. Ten eerste neemt de koopkracht breed genomen licht toe, met ongeveer 1,3%, waardoor huishoudens hun boodschappen kunnen blijven doen. Tegelijkertijd zijn zware lastenverzwaringen voor het bedrijfsleven afgewend. Daarnaast wordt de blijvende korting op benzineaccijns genoemd. Dit is een voordeel, want als deze korting weg zou vallen, zouden nog meer mensen hun boodschappen in Duitsland doen. Dat terwijl de stroom naar boodschappen doen over de grens jaarlijks al stijgt.
Ook wordt gesproken over de impact van de verhoging van de btw van 9 naar 21% op een overnachting. Dit zal misschien indirect gevolgen hebben voor winkels in de toeristische gebieden. Als laatste drukt het Vakcentrum op het hart dat het belangrijk is dat er werk wordt gemaakt van het terugwinnen van vertrouwen bij ondernemers. Karremans’ plannen om regeldruk te verminderen geven vertrouwen, maar het is onzeker hoeveel tijd hij krijgt om dit waar te maken. Belangrijke financiële keuzes moeten aan de formatietafel worden genomen, vindt de brancheorganisatie en niet via losse amendementen. Vertrouwen groeit ook door bestaande afspraken tussen werkgevers en werknemers te respecteren, zoals cao-regels en dispensatiebeleid.
ONL voor Ondernemers
ONL voor Ondernemers geeft ook hun reactie op de Miljoenennota. De onafhankelijke ondernemersorganisatie vindt dat er niet echt verrassingen in staan, omdat veel plannen al waren aangekondigd in de Voorjaarsnota. Voor het mkb zouden er tegenvallers in staan, zoals de verdere afbouw van de zelfstandigenaftrek, stijgende kosten voor drinkwater, de minimale inflatiecorrectie van de inkomstenbelasting en heffingskortingen. Dit zou betekenen dat ondernemers meer belasting moeten betalen vanaf volgend jaar. Wel noemt ONL voor Ondernemers net als het Vakcentrum de verlening van de accijnskorting met een jaar als positief aspect. Echter pleit ONL-voorman Erik Ziengs voor structurele maatregelen in plaats van tijdelijke oplossingen. Ook de verhoging van de kansspelbelasting stuit op kritiek, omdat deze volgens de Kansspelautoriteit juist minder oplevert en leidt tot meer illegaal gokken.
Daarnaast maakt ONL voor Ondernemers zich net als de brancheorganisatie zorgen over het wegvallen van de Impulsaanpak Winkelgebieden en de stijging van de btw op logies. Ziengs roept het toekomstige kabinet op om het ondernemersklimaat te versterken met minder regels, betaalbare energie en oplossingen voor netcongestie. Hij pleit voor energiehubs en prioriteit bij netaansluitingen voor bedrijven die bijdragen aan economische groei. Volgens ONL voor Ondernemers is een investeringskabinet essentieel om het mkb te ondersteunen en daarmee ook andere maatschappelijke doelen te realiseren.
CBL
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) vindt de koopkrachtstijging positief. Wel wil het dat het Kabinet nu echt iets gaat doen op het gebied van lastenverlichting voor het bedrijfsleven, zodat de kosten voor bedrijven dalen en de dagelijkse boodschappen betaalbaar blijven. Nederland moet uit de bestuurlijke impasse komen en van het economische slot. Dit vraagt om samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven. Het CBL vindt het lage vertrouwen van consumenten en ondernemers in het landbestuur een groot probleem. Om deze reden wil het concrete verbeterstappen laten zien samen met partijen in de voedselketen en de overheid die perspectief bieden en arbeidsparticipatie en investeringen stimuleren.
Daarnaast wijst het CBL op de aanhoudende druk op supermarkten door hoge kosten voor inkoop, personeel en energie, ondanks enig economisch herstel. Het roept op tot consistent beleid dat ondernemers zekerheid biedt en ruimte laat voor prijsconcurrentie en betaalbare producten. Richting de Tweede Kamerverkiezingen presenteert het CBL een boodschappenlijstje waarin betaalbaarheid, gezondheid en duurzaamheid centraal staan.
Bron: Levensmiddelenkrant