sintschoentje.jpg

Fabrikanten

Impact inflatie op Sinterklaasfeest valt mee

DEN HAAG – Het Sinterklaasfeest is in Nederland een van de populairste tradities. Dit jaar viert 53% van de ondervraagden Sinterklaas, het feest van cadeautjes en zoete lekkernijen. Qua inkoop van zoetigheid is strooigoed (peper- en kruidnoten) de koploper bij consumenten, met 30%. Daarna volgt chocolade (letters, munten) met 16%. Verder komen gevulde speculaas met 14%, gewone speculaas (10%) en amandelstaaf (9%) voor in de top vijf. Chocolade is het meest populair als schoencadeau, waarbij wordt aangemerkt dat de kans op zo’n schoentraktatie groter wordt naarmate het inkomen hoger wordt.

Redactie |

Peil.nl hield in opdracht van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, een peiling onder 6.500 respondenten in heel Nederland. De impact van de inflatie is te merken in het aanschaffen van snoep- en koekgoed. Zeven van de tien consumenten koopt aanbiedingen, bezoekt discounters en kiest voor huismerken en kijkt kritischer naar de prijzen. Verder wijst het onderzoek uit dat, hoe ouder de consument, hoe groter de trouw aan A-merken is. Bij mensen onder de 45 jaar is strooigoed twee tot drie keer populairder is dan bij mensen boven die leeftijd. Dit is te verklaren door de levensfase of gezinssamenstelling.

Verantwoordelijkheid
Consumenten boven de 45 jaar is zich een stuk bewuster van de extra calorieën. Met name vrouwen, 50% ten opzichte van mannen (44%). Negen op de tien mensen vindt dat het hun eigen verantwoordelijkheid is om niet te veel zoetigheden te consumeren. Van de mensen onder de 35 vindt een op de twaalf dat de overheid hierin een verantwoordelijkheid heeft. Boven de 35 jaar is hier geen draagvlak voor. 

“Gemiddeld koopt de Nederlander twee Sinterklaas-items per jaar. Verrassing en verleiding op de winkelvloer is en blijft daarbij belangrijk. Naast onze chocoladeletters hebben we bij Verkade dit jaar koekproducten aan ons Sinterklaas-assortiment toegevoegd. Daarmee konden we het seizoen ‘eerder starten’ en tegelijk een bredere doelgroep aanspreken. Onze winterse variant van Sultana, omgedoopt tot Sintana, doet het erg goed in de verkoop. Hier zijn we natuurlijk erg trots op”, aldus Dennis Teeken, commercieel directeur van VBZ-lid Koninklijke Verkade.

Bron: Levensmiddelenkrant