LEUVEN – De Belgische bierbrouwer AB InBev heeft een heel portfolio alcoholvrije bieren. Met een hard groeiende markt voor de alcoholvrije varianten is het voor de wereldwijd opererende brouwerij belangrijk om kwaliteit te leveren en in dit segment te blijven innoveren.
Levensmiddelenkrant was uitgenodigd om een kijkje te nemen in de brouwerij in het Belgische Leuven, de grootste van AB InBev in Europa en de vestigingsplaats van haar Global Innovation & Technology Center (GITEC). David De Schutter geeft leiding aan GITEC en daarmee ook aan de andere innovatiecentra van het bedrijf, verspreid over de diverse continenten.
AB InBev produceert sinds 2011 alcoholvrije bieren. Sindsdien heeft het diverse processen ontwikkeld om tot de beste resultaten te komen. Het onderzoek dat GITEC samen met verschillende kennisinstituten doet, staat aan de bron van het proces om steeds betere alcoholvrije varianten te maken van de bekende biersoorten van AB InBev. Op dit moment worden de meeste alcoholvrije bieren gemaakt door middel van vacuümdistillatie waarbij de alcohol uit het bier wordt gehaald. Het probleem is dat in dit proces de subtiele aroma’s van het bier verdampen. Die moeten later in het proces weer worden toegevoegd om de smaak zo dicht mogelijk bij de alcoholhoudende varianten te krijgen.
Slimme gist
De Schutter liet tijdens het bezoek zien dat het zijn afdeling is gelukt om een gistsoort te vinden die een bier produceert met minder dan 0,5% alcohol. “Sinds 2018 hebben we zitten broeden op een nieuwe gistsoort. We hebben meer dan duizend verschillende gistsoorten getest, samen met het laboratorium van professor Verstrepen van de KU Leuven. In 2021 hebben we de juiste gevonden. Die noemen wij ons slimme gist. Het is een zogenaamde maltose-negatieve gist die alleen maar glucose en fructose kan fermenteren, wat resulteert in minder omzetting naar alcohol”, legt De Schutter uit.
Het grote voordeel is volgens de onderzoeker dat je geen vacuümdistillatie meer hoeft te doen en dat er geen aroma’s meer verloren gaan die je later weer moet toevoegen. “Het andere voordeel is dat als je speciale mouten of hoppen gebruikt, alle aroma’s die daarvan vrijkomen, in het bierrecept blijven. Het unieke recept dat je creëert in de brouwzaal gaat volledig mee in het eindproduct. Het is dus nu mogelijk om van verschillende bieren met een complex aromaprofiel een alcoholvrije variant op de markt te brengen, enkel door onze slimme gist te gebruiken in plaats van de normale gist die we hanteren in de alcoholhoudende variant”, vertelt De Schutter. In Zuid-Amerika heeft AB InBev al een viertal bieren op de markt gebracht die zijn gebrouwen met de slimme gist, zoals Modelo 0%, Negra Modelo 0%, Cusqueña 0% en Club Colombia 0%.
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Groeiende markt
Dat de bierbrouwer hier heel veel plezier van zal hebben, staat buiten kijf. “De alcoholvrije biermarkt is in België de afgelopen twaalf maanden met 25% gegroeid”, vertelt Cybelle Buyck, vice-president Legal & Corporate Affairs Europe bij AB InBev. “Voor Nederland is dat tien procent. Het verschil komt door de grotere basis in Nederland waardoor de absolute cijfers een ander beeld geven. Gemiddeld is een op de vijftien genuttigde bieren in Europa – en ook in Nederland – alcoholvrij. Op de Belgische markt alleen al zijn er meer dan honderd alcoholvrije bieren beschikbaar. Daarvan zijn er zeven van AB InBev. Wereldwijd hebben we nu 29 alcoholvrije bieren in het portfolio”, aldus Buyck.
Het succes wordt volgens haar verklaard door een aantal factoren. Alcoholvrij bier biedt mensen die zoeken naar dranken die gemaakt zijn van natuurlijke producten, laag in suiker en laag in calorieën, een prima alternatief. “Als je kijkt naar alcoholvrije dranken en laag-alcoholische dranken, dan is meer dan 80% van dat segment vertegenwoordigd door bier. Het toont ook aan hoe de biersector meer geïnnoveerd heeft en verder staat om goede alcoholvrije varianten te bieden dan de andere categorieën”, legt Buyck uit.
Nieuwe biermomenten
Naast dat alcoholvrij wordt gekozen door mensen die hun alcoholconsumptie willen verlagen, zorgt het volgens Buyck ook voor nieuwe biermomenten. “Dat zijn momenten waarop je normaal gesproken geen bier kunt drinken, bijvoorbeeld tijdens de lunch. Hier op kantoor staan alle varianten in de frigo. Niemand kijkt bij ons op als je tijdens een meeting een Corona Cero of een Stella Artois 0.0 drinkt, in tegenstelling tot andere bedrijven waar misschien meer frisdrank aanwezig is”, is de uitleg van Buyck.
Het zijn de sterke merken, zoals Stella Artois, Corona en Bud, maar ook andere lokale sterke merken die de alcoholvrije varianten mogelijk maken. “Die zijn vertrouwd”, zegt Buyck. “Mensen zijn vertrouwd met een merk en ze willen dat in de alcoholvrije versie drinken. We zijn erin geslaagd, dankzij de innovaties van David en zijn team, de smaken zo dicht mogelijk bij elkaar te houden.”
Het is duidelijk dat AB InBev de goede weg is ingeslagen met de alcoholvrije varianten. Dat is niemand ontgaan. Jupiler 0.0 werd in 2024 beschouwd als de beste alcoholvrije pils ter wereld tijdens de World Beer Awards. Hertog Jan 0.0 was in hetzelfde jaar countrywinnaar in de categorie alcoholvrij en laag-alcoholisch bier. Het toonde volgens Buyck aan dat brouwmeesters echt hun werk doen om heel lekkere alcoholvrije bieren op de markt te brengen.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.