Winkel Froukje bloemist.png

Ondernemers

Interview: Hoe Froukje Mulder het beste uit haar mensen weet te halen

STADSKANAAL – Ondernemer Froukje Mulder is een duizendpoot. Ze heeft een goedlopende winkel in Stadskanaal, Jumbo Froukje Sloot. Daarnaast is ze betrokken bij de winkeliersvereniging Stadskanaal, adviseur op twee ROC-scholen, lid van het bestuur van zowel het Pensioenfonds BPFL als van de Jumbo ondernemersvereniging én van brancheorganisatie Vakcentrum. Onlangs werd haar brede maatschappelijke inzet beloond met de ZO2Z-award. Levensmiddelenkrant sprak met Mulder over haar kijk op het ondernemerschap en haar vermogen om het beste uit de mensen om haar heen te halen.

Yentl Bocxe Strik |

“Ik ben gewoon heel gek op mensen”, stelt Mulder. “Dus ik vind het fijn om van onze medewerkers te weten wat hen beweegt. Wanneer ik weet dat iemand thuis graag kookt, maar in de winkel alleen maar achter de kassa zit, zal ik diegene de kans bieden om hier op het werk ook iets mee te doen. Ik vind het fijn om mensen in hun kracht te zetten.” Een goed voorbeeld hiervan is de 17-jarige Lisa. Lisa zit in een rolstoel en had hierdoor moeite met het vinden van een baan. Ze plaatste een bericht op Facebook waarin ze ondernemers opriep plaats te maken voor mensen met een handicap op de werkvloer. “Toen wij Lisa’s bericht zagen, bedachten we ons geen moment. We namen contact met haar op en boden haar een baan in onze verskeuken aan. De werkplek van Lisa is zo aangepast dat ze vanuit haar rolstoel de broodjes kan smeren”, zegt Mulder trots. “Of neem nou Ellen, een van onze vaste bloemisten. Ze beschikt over een ontzettend creatief brein en vindt het leuk om te werken met thema’s. Nu voorziet zij de winkel van passende decoratie rond de feestdagen. Op deze manier bieden we veel mensen een kans. De vrijheid om dat te kunnen doen maakt mijn vak zo leuk.”

ZO2Z
Onlangs nam Mulder de ZO2Z (Zelfstandig Ondernemer Onderscheidt Zich)-award in ontvangst, wat een bekroning is op haar ondernemersbestaan. Waar Mulder bij eerdere edities van de award de derde en tweede plaats in de wacht wist te slepen, zag de jury haar dit jaar als de absolute winnaar. “Onze winkel staat nu meer dan ooit. Na een fikse verbouwing zijn we nog meer in staat om uit te drukken waar ik in geloof”, stelt Mulder.
‘De jury is van mening te maken te hebben met een ondernemer met visie en lef om voor de troepen uit beslissingen te nemen en acties op te starten om zich aan te passen aan gewijzigde omstandigheden’, schrijft Vakcentrum in de correspondentie over de award.

Van koud naar warm vlees
Een lange loopbaan in het supermarktwezen is niet altijd vanzelfsprekend geweest voor Mulder. Als jonge vrouw ambieerde ze namelijk een carrière in de chirurgie. Tijdens haar studie werkte ze als bijbaan in de slagerij van haar toenmalige echtgenoot. “Ik ben een tijd lang operatieassistent geweest. Dan stond ik met mijn dienstpieper om achter de toonbank. Wanneer ik opgeroepen werd voor een operatie, verruilde ik het koude vlees voor het warme vlees”, grapt Mulder.
Maar al snel werd duidelijk dat Mulder moest kiezen tussen beide werelden, omdat deze niet meer te combineren vielen. “Het zelfstandigondernemersbestaan was niet meer vol te houden naast het werken in het ziekenhuis. Ik heb toen toch voor het supermarktvak gekozen en – hoe leuk ik het werk in het ziekenhuis ook vond – ik heb geen moment spijt gehad van mijn keuze. Ik wilde graag zo veel mogelijk betekenen in de levens van mensen, dus al gauw kreeg ik de ambitie om hierin te groeien, zodat ik nog meer kon betekenen voor de mensen.”

"Als ondernemer moet je geloven in je eigen kracht, anders werkt het niet"
Froukje.png Froukje Mulder

Zevensprong
Dat groeien hebben Mulder en haar inmiddels ex-man Eddy Sloot ook waargemaakt. “Onze eerste winkel in Zuidlaren barstte uit zijn voegen. Maar na een aantal verbouwingen, een verhuizing en een formulewissel bleek de winkel nog steeds te klein voor twee kapiteins op hetzelfde schip.”
De zakelijke wegen van Mulder en Sloot scheidden en weer stond Mulder op de zevensprong van toekomstplannen. “Even heb ik toen nog getwijfeld om terug te gaan naar de operatiekamer, maar toen stuitte ik op een advertentie in het Dagblad van het Noorden. C1000 zocht ondernemers voor een tiental van haar winkels”, vertelt Mulder.

Vrouw alleen
In die tijd was het echter nog zeer ongebruikelijk om als vrouw alleen een supermarkt te leiden. “Vaak werd je als ondernemerspaar op een winkel gezet, waarbij streng gekeken werd naar het profiel van het duo. Het besef dat dit ook alleen, laat staan door een vróuw alleen, kon worden gedaan moest enige tijd indalen bij Schuitema. Maar uiteindelijk is het gelukt, en in 2001 opende ik mijn eerste, eigen winkel in Stadskanaal.”
Amper een jaar na de opening van haar eerste winkel kreeg Mulder de kans om een pand aan de overkant van haar vestiging te betrekken. “Het pand besloeg ruim 2500 m2 aan winkelvloer en wanneer ik de kans aan mij voorbij zou laten gaan, zou er een Jumbo in komen. Na enige twijfel zag ik geen andere keuze dan ervoor te gaan. Dit was een behoorlijke uitdaging, maar hiervan heb ik wel geleerd om altijd uit te gaan van mijn eigen kracht. Ondernemen betekent risico nemen, dat merk ik iedere dag. Hierbij moet je telkens weer op je ondernemersinstinct af durven gaan, en dit heeft toen gelukkig goed uitgepakt.”

Balans
Naast dat Mulder bijna dagelijks op de winkelvloer te vinden is, vervult ze diverse bestuurders- en ledenrollen in tal van organisaties. En hoe divers ook, ze hebben allemaal een link met de winkel van Mulder. De zaak wordt gerund door bedrijfsleider Stephan Hogeveen en assistent-bedrijfsleider Raymond Sloot, tevens de zoon van Mulder. “Hierdoor heb ik de ruimte ingebouwd om me bezig te houden met de verscheidenheid van dingen die met elkaar verbonden zijn. Toen het pensioenfonds op mijn pad kwam, zette ik mij hier graag voor in. En van lieverlee kwamen er steeds meer functies op mijn pad.”
Maar wat drijft Mulder om al deze werkzaamheden aan te gaan? “Ik ben van nature altijd op zoek naar uitdagingen. Het moet niet te gemakkelijk gaan, dan word ik onrustig. Ik push mezelf graag”, zet de ondernemer uiteen.

Arme gemeente
Stadskanaal is de op een na armste gemeente van Nederland. Het Groningse ‘Knoal’, zoals de plaats door haar inwoners wordt genoemd, telt ongeveer 32.000 ingezetenen, waarvan een groot deel weinig te besteden heeft. “Dit hangt min of meer samen met het feit dat het dorp veel schoolverlaters kent. Ik zie het als mijn taak om deze jongeren te begeleiden in het kiezen voor een goede toekomst. Mede hierom heb ik mij aangesloten bij de adviesraad van het ROC. Ik probeer de schoolverlaters te bewegen om toch een diploma te halen”, legt Mulder uit.

Weekbudget
“Omdat veel van onze klanten volgens een weekbudget leven, heeft onze winkel het WAP-profiel ‘landelijk, budget’. De winkel is dan ook zo ingericht dat er gedacht is aan mensen met een krappere beurs. Ik merk dat veel klanten afkomen op de acties en lopen op de allerlaagste prijs”, vertelt Mulder. “Maar sinds wij onze winkel hebben verbouwd, zien we ook een ander soort klanten. Die komen af op onze mooie versafdeling met verskeuken. Ook die klanten zijn te vinden in Stadskanaal. Dat is het grote voordeel van zo’n grote winkel: we hebben voor ieder wat wils.”
Daarnaast is het belangrijk dat je blijft uitgaan van je eigen kracht, is de overtuiging van Mulder. “Meer dan ooit shopt de klant bij meerdere winkels tegelijk en er gebeurt veel online. Daarom probeer ik in mijn winkel het verschil te maken met een groot aanbod aan vers en bijzondere producten. Koffie en suiker heb je overal, maar als je het verschil maakt met bijzondere producten of versbereide producten voor een goede prijs, dan heb je een streepje voor. Mede hierdoor is onze omzet meer dan bovengemiddeld”, zegt Mulder. “Maar je moet er als ondernemer ook wel echt in geloven.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: