bijlsma.jpg Ondernemer Pieter Bijlsma op zijn bekroonde diepvriesafdeling.

Ondernemers

Interview: VriesVers Winkel van het Jaar word je niet zomaar

GORREDIJK - Vorig jaar september won de Albert Heijn van ondernemer Pieter Bijlsma in het Friese Gorredijk de verkiezing VriesVers Winkel van het Jaar 2022 voor winkels met meer dan 1350 m2 vvo. In het interview met het VriesVers Platform, de organisator van de verkiezing, wordt elders in deze krant het belang van deze categorie in de supermarkt benadrukt. Levensmiddelenkrant belde met Pieter Bijlsma en vroeg hem naar het geheim.

Gerard van Oosbree |

“Voor de verkiezing hebben wij de afdeling zeker extra aandacht gegeven. Niet dat we normaal gesproken niets doen. Alle afdelingen, dus ook de vriesafdeling, zien er altijd netjes en verzorgd uit”, begint Bijlsma het gesprek. “We hebben er nu een schepje bovenop gedaan. Er zijn diverse keren mensen van de jury en organisatie langs geweest om te kijken en te beoordelen, dus verslappen was er niet bij.”
Personeel is volgens Bijlsma het allerbelangrijkste. “Je moet voor een goede winkel iedereen erbij betrekken en er als team voor gaan. Dat doen we niet alleen via ons interne communicatieplatform. Iedere ochtend en avond houden de teamleiders een praatje met hun team. Daarnaast hebben we onze kwaliteitsmedewerkers die de puntjes op de i zetten.”
De vriesafdeling in de Albert Heijn in Gorredijk is niet klein te noemen. Met 25 vriesunits en een groot eiland neemt de afdeling een prominente plaats in de winkel in. “Diepvries wordt steeds belangrijker”, stelt de ondernemer. “Het assortiment wordt ook steeds groter. Diepvriesgroenten deden het altijd al goed, maar nu zelfs heel goed. Dat begin dit jaar een aantal artikelen bij de Albert Heijn Prijsfavorieten zijn gekomen heeft veel extra aandacht gegeven. Het diepvriesfruit nemen de klanten nu ook vaker mee.”

"Je moet voor een goede winkel iedereen erbij betrekken en er als team voor gaan"

De verkiezing was een nek-aannekrace met de uiteindelijke nummer twee. De doorslag werd gegeven door het aantal stemmen van consumenten. “We zijn behoorlijk actief op de socialmediakanalen. Die hebben we natuurlijk ingezet om de wedstrijd bij onze klanten bekend te maken. Die vonden het gelukkig ook heel leuk en de lokale betrokkenheid heeft genoeg stemmen opgeleverd om de prijs uiteindelijk te winnen”, zegt Bijlsma. Maar het belangrijkste voor de Friese ondernemer blijft toch zijn personeel. Hoe meer aandacht je aan je medewerkers besteedt, hoe meer je ervoor terug krijgt. Zij bepalen uiteindelijk hoe klanten over de winkel denken en of ze er graag komen. Dat zit dus wel goed bij de AH in Gorredijk.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.