kleine foto (2).jpg Uwe Saueressig, manager algemene zaken, kwaliteit & duurzaamheid bij Dirk

Formules

Interview Dirk: ‘Bij duurzaamheid denk ik aan verantwoordelijkheid nemen’

ALPHEN AAN DEN RIJN – Wat is de herkomst van producten? Die vraag moet iedereen in de foodsector zich de komende jaren gaan stellen in verband met de CSRD-richtlijn. Dirk is daar al druk mee bezig en heeft duurzaamheid geïntegreerd in alle bedrijfsonderdelen van de formule. “Je ziet dat het communiceren over de stappen die je zet op het gebied van duurzaamheid steeds belangrijker is geworden. In het verleden waren we wel met duurzaamheid bezig, maar dat was niet iets waar we uitgebreid over communiceerden”, zegt Uwe Saueressig, manager Algemene Zaken, Kwaliteit & Duurzaamheid bij Dirk. Daar is inmiddels wel verandering in gekomen.

Lisa van der Linden |

Het uitgebreid communiceren over duurzaamheid doet Dirk sinds enkele jaren frequenter. Er zijn inmiddels twee duurzaamheidsverslagen beschikbaar waarin alle stappen en doelen worden omschreven. Saueressing vertelt aan Levensmiddelenkrant hoe Dirk duurzaamheid aanvliegt en hoe zij omgaan met de nieuwe CSRD-richtlijn. Duidelijk is wel, hij juicht de ontwikkelingen rondom duurzaamheid alleen maar toe.

Als ik zeg duurzaamheid, waar denk jij dan aan?
“Als ik denk aan duurzaamheid, dan denk ik aan verantwoordelijkheid nemen. Dirk is een supermarkt voor iedereen. Hierbij spelen we een belangrijke rol in de maatschappij. Bij Dirk winkelt en werkt de huidige generatie, maar ook de toekomstige generatie. We voorzien heel veel mensen elke dag van hun boodschappen en zijn verantwoordelijk voor ruim 12.500 medewerkers. Daar horen keuzes bij die passen bij deze verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld door kritisch te kijken naar de herkomst van producten en ons aanbod van verantwoorde voeding. Terwijl ze ook betaalbaar en toegankelijk moeten blijven bij Dirk.”

Welke rol speelt duurzaamheid in de dagelijkse business van Dirk?
“Duurzaamheid is geïntegreerd in alle bedrijfsonderdelen van Dirk. Om je een voorbeeld te geven: onze inkoopafdeling is verantwoordelijk voor de producten die we inkopen. Hierbij kijken we kritisch naar de omstandigheden waaronder deze producten geproduceerd worden, ook wel due diligence genoemd. Maar als we dan eenmaal voor producten kiezen, kijken we ook weer kritisch naar de verpakkingen. Niet alleen het ontwikkelen van juiste en informatieve verpakkingen, maar ook het reduceren van verpakkingsmateriaal. Een minder voor de hand liggend voorbeeld is misschien ons bouwbureau. Zij werken hard aan het verduurzamen van onze winkels. Hierbij zijn het terugdringen van het energieverbruik en het hergebruiken van materialen, zodat er geen nieuwe gemaakt hoeven te worden, de belangrijkste onderwerpen. Kortom, elke afdeling binnen Dirk is op zijn eigen manier bezig met onze verduurzaming. Van energieverbruik, tot herkomst van onze producten tot het tegengaan van voedselverspilling.”

Hoe was dat tien jaar geleden?
“Je ziet dat het communiceren over de stappen die je zet op het gebied van duurzaamheid steeds belangrijker geworden is. In het verleden waren we wel met duurzaamheid bezig, maar dat was niet iets waar we uitgebreid over communiceerden. Inmiddels hebben wij twee duurzaamheidsverslagen gepubliceerd en vertellen we regelmatig over de verduurzamende stappen die we zetten.”

In het duurzaamheidsverslag van 2022 staat een aantal hoogtepunten. Een daarvan is dat 33 procent van de winkels van het gas af was. Wat is de huidige status?
“Momenteel is dit percentage 56%.”

Ketentransparantie is een onderwerp dat de gehele foodbranche aangaat, vooral omdat de CSRD eraan komt. Jullie zijn al bezig de keten transparanter te maken door op de website leveranciers in beeld te brengen middels een landkaart. Wat zijn de reacties hierop tot nu toe?
“De leveranciers waarmee we dit opgezet hebben, reageren positief. Ook zij kunnen op deze wijze het verhaal achter hun product of grondstof nog beter kenbaar maken.”

Staan alle leveranciers erop?
“Nee, dit is pas een eerste stap in het transparant maken van onze leveranciers. Op deze website zie je de leveranciers waarmee wij onder andere samenwerken voor ons huismerk ‘1 de Beste’. We werken er hard aan om dit samen met die partners verder uit te breiden.”

Jullie zullen zelf de duurzaamheidsrapportage moeten maken en inzicht geven in de hele keten, in hoeverre verandert dit de samenwerking met leveranciers?
“Wij werken met sommige leveranciers al jaren samen. Door de verwachtingen van consument en maatschappij en de intrinsieke motivatie bij bedrijven, merk je dat steeds meer bedrijven en organisaties in de keten zelf ook steeds transparanter worden en helder communiceren met partners en consumenten. Een ontwikkeling die we alleen maar toejuichen.”

"Dirk’s Code of Conduct helpt om afspraken te maken over hoe we omgaan met elkaar en de aarde"
hoofdfoto (7).jpg Dirk ziet nog kansen op het gebied van het reduceren van verpakkingsmateriaal

Dirk heeft de Code of Conduct in het leven geroepen: wat is het en hoe werkt het?
“In de Code of Conduct beschrijven wij de minimale waarden die wij belangrijk vinden in ons eigen handelen, maar ook waarden die wij verwachten van onze leveranciers op het gebied van mens, dier en milieu. Daarbij onderschrijven wij de richtlijnen die zijn opgesteld door de Verenigde Naties en de OESO met betrekking tot verantwoord ondernemen.”

Hoe reageren leveranciers hierop?
“Goed. Het helpt iedereen om duidelijke afspraken te maken over hoe we met elkaar, maar ook met de aarde omgaan. Het maakt het eenvoudiger om het gesprek met elkaar aan te gaan, de juiste vragen te stellen en het biedt de kans om uit te leggen waarom dit zo belangrijk is.”

Zijn er delen van de keten waar jullie (nog) geen grip op hebben? Welke zijn dat?
“Bij het in gesprek gaan met leveranciers komen we soms ook delen van de keten tegen waar nog te weinig van bekend is. Dit verschilt per artikel en leverancier. Juist bij die leveranciers zoomen we verder in en zorgen we voor meer inzicht en daarmee meer grip.”

Bij duurzaamheid hoort natuurlijk ook voedselverspilling, de eiwittransitie en plasticreductie. Kun je vertellen hoe Dirk hier mee bezig is in het dagelijks leven?
“Als we kijken naar voedselverspilling dan werken we samen met de lokale voedselbank, doneren we overgebleven producten aan de sociale horeca, hebben we een samenwerking met Too Good To Go, maken we producten die de THTdatum naderen aantrekkelijk met een prijsimpuls en producten die al voorbij die datum zijn, prijzen we af met 75% korting.
Dan de eiwittransitie: het is echt nodig om de CO2-uitstoot te verminderen en daarom minder dierlijke eiwitten te eten. In 2022 namen we met drie winkels deel aan de pilot Gelderland van Morgen. Hierbij probeerden we via nudging (gedragsbeïnvloeding, red.) onze klanten vaker te laten kiezen voor een plantaardig eiwit. We voegden diverse communicatiematerialen toe die de klant op een subtiele manier stimuleren om eens voor een vegetarische optie te gaan. Een vrij recente ontwikkeling is dat we sinds kort twee soorten vleesvervangers in het vleesschap aanbieden, naast hun dierlijke variant. Zo wordt het voor klanten nog makkelijker om te kiezen voor een dierlijk eiwit. En in de reclamefolder kiezen we er bewust voor om geen vleesproducten te promoten op de vooren achterpagina. Als laatste zijn we natuurlijk ook bezig met plasticreductie. We werken er hard aan om duurzamere verpakkingen te creëren voor onder andere ons huismerk 1 de Beste. Zo zorgen we bijvoorbeeld voor minder plastic, gaan we op zoek naar alternatieve verpakkingen of kiezen juist voor helemaal geen verpakking. Belangrijk hierbij is dat de verpakking goed recyclebaar moet zijn. Voorbeelden hiervan zijn: de overstap naar een mono-verpakking voor brood, een plastic zakje voor gehakt in plaats van een bakje en de deksels van de tapasbakjes zijn vervangen door een hersluitbaar folie waarmee we 10.000 kilo plastic hebben bespaard.”

Waar liggen nog kansen voor Dirk als het gaat om duurzaamheid?
“Bij Dirk zien we op het gebied van het reduceren van verpakkingsmateriaal nog vele kansen. Echter heb je hierbij te maken met een langere doorlooptijd. Dat wil zeggen dat we nu al veel veranderingen optuigen of in gang zetten, maar dat de klant dit pas weer later in het schap ziet.”

Hoe werken jullie daaraan?
“Door samen te werken met verpakkingsspecialisten en daarbij te toetsen welke materialen het meest duurzaam zijn. Ook is het een uitdaging om te kijken hoe we een product zo duurzaam mogelijk verpakken en het toch aantrekkelijk kunnen presenteren. Momenteel werken we bijvoorbeeld aan het verduurzamen van ons gebaksassortiment.”

Dirk staat natuurlijk bekend om de laatste prijs. Hoe garanderen jullie die in tijden van inflatie?
“Bij Dirk doen we het anders dan anderen. We kijken kritisch naar onze eigen kosten en maken scherpe keuzes. Zo zijn we gestopt met dure televisiereclames, bieden we geen onlinebezorgservice aan en nemen we genoegen met minder marge. We investeren dus niet in zaken die geld kosten en niets opleveren. Dirk is er voor mensen die niet meer kunnen of willen betalen.”

Dirk maakt zich hard voor een btwverlaging op groenten en fruit. Waarom vindt Dirk dit onderwerp zo belangrijk?
“Bij Dirk vinden we dat iedereen elke dag gezond moet kunnen eten. En helaas is dat door de prijsstijgingen niet voor iedereen het geval. Daarom maken we ons hard voor de afschaffing van btw op groenten en fruit. Bij Dirk bieden we al de laagste prijs aan, maar er zijn grenzen aan wat wij kunnen doen. Door het btw-tarief van deze producten af te halen maken we echt het verschil. Als we groenten en fruit overal nog betaalbaarder maken, dan maken we Nederland nog gezonder.”

Wat doe jij zelf, thuis en onderweg, aan duurzaamheid?
“Thuis heb ik, zoals vele anderen, ongeveer zeven jaar geleden zonnepanelen laten plaatsen, lampen vervangen door led en een efficiëntere pomp voor vloerverwarming geïnstalleerd.
Bij boodschappen kijk ik kritisch naar hoe het verpakt is. Hierdoor heb ik mijn huishoudelijk afval met de helft verminderd. Daarnaast rijd ik sinds zes jaar met een elektrische auto. Eerst waren deze nog met een beperkte range, maar nu hoef je je zeker in Nederland geen zorgen te maken over de afstand.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: