ZALTBOMMEL- Prosecco blijft ook dit jaar de meest gekozen ‘bubbel’ onder consumenten in Europa, met 77 miljoen verkochte liters en met een groei van 24 procent in waarde en 23 procent in volume. Hoewel de waarde van Champagne groter is, zijn er in 2016 25 procent meer liters Prosecco verkocht.
Dit meldt onderzoeksbureau IRI Nederland dinsdag. In Nederland bedragen de verkopen ruim 30 miljoen euro en hiermee is Prosecco drie keer groter dan Champagne. Echter verliest Prosecco terrein in ons land: een daling van 14 procent in omzet en 19 procent in volume, terwijl Champagne groeit, blijkt uit de cijfers van het onderzoeksbureau. De Champagne-omzet bedraagt circa 10 miljoen euro en laat een stijging zien van 5 procent in waarde, maar een lichte daling van 1 procent in volume.
Frankrijk
De Europese Champagne-markt blijft licht groeien in waarde, een stijging van 0,9 procent (dit jaar tot 30 september 2016), maar een daling met 0,3 procent in volume. Ironisch genoeg is Frankrijk, de bakermat van de Champagne-productie, van alle onderzochte landen (waaronder het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk, Italië, Nederland en Duitsland in Europa, de VS en Australië / Nieuw-Zeeland vallen) het enige land wat een volumedaling laat zien van -1,2 procent. Frankrijk blijft wel de nummer één in de markt.
VK
Ondanks de daling van de champagneprijzen in het Verenigd Koninkrijk (7 procent gedaald sinds de Brexit) is deze markt nog steeds 333 miljoen euro waard en daarmee de nummer 2 in Europa. Dit wordt echter overschaduwd door de Prosecco-omzet in het VK van 600 miljoen euro; meer dan driekwart van de totale verkopen van Prosecco in Europa en ook nog een groei van 25 procent in waarde en volume, concludeert IRI.
Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops