John Furner Announced as President and Chief Executive Officer of Walmart Inc_.jpg John Furner. Foto: Walmart

John Furner gaat grootste retailketen ter wereld leiden

BENTONVILLE – Walmart, ’s werelds grootste retailketen in omzet, heeft John Furner benoemd als de nieuwe ceo en president. Hij volgt Doug McMillon op, die op 31 januari 2026 met pensioen gaat. McMillon blijft nog wel lid van het bestuur tot de volgende aandeelhoudersvergadering en zorgt zo voor een soepele overgang.

Redactie |

Furner is sinds 2019 ceo van Walmart US, het grootste onderdeel van het bedrijf met meer dan 4600 winkels. Hij startte in 1993 bij Walmart als doodgewone medewerker en klom op naar diverse leidinggevende functies in merchandising, operations en sourcing. In zijn lange loopbaan was hij ook ceo van Sam’s Club US.

Vereerd
“Ik voel me enorm vereerd door het vertrouwen dat de raad van bestuur en mijn familie in mij hebben gesteld om Walmart te leiden, een bedrijf dat mijn leven en dat van vele anderen heeft gevormd”, zegt Furner. “Ik ben Doug dankbaar voor zijn leiderschap en mentorschap en de basis die is gelegd voor onze toekomst. Nu we een nieuw retailtijdperk ingaan, aangewakkerd door innovatie en AI, zullen ons doel en onze mensen ons blijven leiden. Samen zullen we nieuwe manieren vinden om klanten te bedienen, onze medewerkers te ondersteunen en de gemeenschappen die we ons thuis noemen, te versterken.”

Elke dimensie
“John Furner is de juiste leider om Walmart te begeleiden naar ons volgende hoofdstuk van groei en transformatie”, aldus Greg Penner, voorzitter van Walmart Inc. “Nadat hij begon als medewerker op uurbasis en meer dan dertig jaar bij ons heeft gewerkt in diverse leiderschapsrollen in al onze drie operationele segmenten, begrijpt John elke dimensie van ons bedrijf – van de verkoopvloer tot de wereldwijde strategie. Hij heeft bewezen dat hij resultaten kan leveren en tegelijkertijd onze waarden kan naleven. Johns zes jaar durende leiderschap van onze Walmart US-activiteiten in een tijd van snelle veranderingen, gekenmerkt door digitale versnelling en sterke betrokkenheid van medewerkers, heeft ons gepositioneerd voor aanhoudend succes.”

Bron: Levensmiddelenkrant