ZOETERMEER – Extreem uitzonderlijk, een dieptepunt, niet iets waar Jumbo trots op is, zegt cfo Ton van Veen in een interview met NRC over het Heineken-conflict. Volgens Van Veen is Jumbo drooggelegd en is het ‘aantoonbaar onjuist’ dat Heineken productieproblemen heeft.
Of de dagvaarding al is verstuurd, geeft cfo Van Veen van Jumbo niet prijs. Tegen NRC zegt hij wel dat Jumbo stappen zet om levering juridisch af te dwingen. Daar voegt Van Veen wel aan toe dat hij hoopt dat bij Heineken het verstand zegeviert, aldus NRC, en dat de publieke prijsruzie, die Jumbo maandag aanzette tot een advertentie in de dagbladen, niet verergert.
Excuses
Jumbo en Heineken kunnen niet zonder elkaar, geeft Van Veen te weten in het interview in de krant, wat ook de reden is voor de supermarktformule om in een advertentie excuses aan te bieden aan de klant, die mogelijk zijn kratje Heineken niet in de winkel vindt. Voor de bierbrouwer is het eveneens een gemis: Jumbo heeft 20 procent van de foodretailmarkt in handen, aldus de cfo.
Onjuist
Volgens Van Veen heeft Jumbo tijdens actieweken in de zomer 40 tot 50 leveringen in de week van Heineken nodig. Hij kan zich moeilijk voorstellen dat Heineken die vraag niet aankan. Het argument dat Heineken opvoert dat er capaciteitsproblemen heeft, zijn volgens de cfo niet steekhoudend en aantoonbaar onjuist. Bij concurrenten zijn immers volle schappen met Heineken-bier te zien.
Gedreigd
Jumbo hoorde twee, drie weken geleden van de leveringsproblemen, waarna er flink werd gediscussieerd zonder uitkomst, zegt Van Veen. Heineken dreigde met een leveringsstop en die vindt nu plaats. Jumbo had nog een voorraad kratten in de dc’s, maar dat droogt nu op, volgens de cfo.
Prijsbeleid
Ook tegen de Telegraaf spreekt Van Veen het vermoeden uit dat Heineken het niet eens is met het prijsbeleid van Jumbo, en dan specifiek de zeventien weken korting die Jumbo beoogt. Heineken laat in een reactie op de vele media-aandacht weten retailers vrij te laten in het invullen van promoties en prijsstelling.
Bron: NRC/Telegraaf/Levensmiddelenkrant