AMSTERDAM - Jumbo opende vanochtend zijn eerste supermarkt in Amsterdam. De trotse ondernemer Michel de Koning stak zijn ambities niet onder stoelen of banken. "De Every Day Low Price-formule van Jumbo past bij Amsterdam."
In hartje Jordaan laat Jumbo zien hoe het zijn speerpunten vertaalt naar een vvo van ca. 580 vierkante meter. Hart van de winkel is ook hier het versplein (zie extra foto's), al is het een sterk verkleinde uitvoering van die we kennen van de grote Jumbo-supermarkten. Met de kennis die ondernemer Michel de Koning heeft van de lokale markt koos Jumbo hier voor de speerpunten vers gebakken brood, vers gesneden kaas en vleeswaren en een groot aanbod delicatessen. "Mijn klanten stellen een groot broodassortiment en vers gesneden vleeswaren op prijs. Met deze service kan ik me onderscheiden van Albert Heijn die hier erg dominant is", aldus De Koning.
Geen folder
Volgens De Koning is Amsterdam zeer geschikt voor een EDLP-supermarkt. De stedelingen die bij hem over de vloer komen zitten helemaal niet te wachten op een weekfolder, zegt de ondernemer. "Als Super de Boer folderde ik ook niet. Hier gaat het erom dat je je versaanbod op orde hebt, dat alles er is en dat de mensen het snel kunnen vinden. Tijdens de opening geven we bij iedere 15 euro aan boodschappen een pak stroopwafels weg. Ik merk al dat mijn klanten er helemaal niet om vragen. Ze willen gewoon een goede supermarkt en dan vinden ze het wel goed."
Ongebruikelijk
De Amsterdamse Jumbo biedt voor een supermarkt van dit kleine formaat een ongewoon groot assortiment. De kw-schappen tellen cicra twaalfduizend producten en de versafdelingen voegen daar nog eens achtduizend aan toe. In het kw-aanbod zijn typisch Amsterdamse merken opgenomen als Kesbeke-tafelzuren en speciaalbieren van Brouwerij 't IJ.
Uitdaging
Operationeel directeur Johan Boeijenga noemt de Amsterdamse winkel 'een uitdaging'. "We wilden hier niet weglopen van onze formule, maar een echte Jumbo neerzetten. Daarom kiezen we hier nadrukkelijk voor EDLP. Daarbij zorgen we ervoor dat klanten op de winkelvloer extra prijssignalen krijgen met onze Jumbodeals. Met de lokale kennis van de ondernemer hebben we deze winkel zoveel mogelijk toegspitst op het marktgebied. Mochten we een paar puntjes hebben gemist dan zullen we dit met behulp van onze 7 Zekerheden snel genoeg kunnen corrigeren."
Drie rondjes
De winkelroute van de eerste Amsterdamse Jumbo telt drie verschillende rondjes. Wie snel een lunch zoekt neemt het kortste rondje dat onder meer langs de gekoelde dranken voert. Wie op zoek is naar een avondmaaltijd loopt een ruimer rondje langs alle versgroepen. Klanten die voor een volle kar komen - en die waren er al vlak na de opening - nemen daarnaast ook de kw-afdeling mee.
Orgelman
De opening van de nieuwe Jumbo werd opgevrolijkt door orgelman Ruud Brienen (zie extra foto's). Op verzoek van het Veghelse supermarktbedrijf gaf hij een van zijn draaiorgels een Jumbo-uitstraling compleet met bedrijfskleding voor de poppen op het orgel. In plaats van te collecteren voor kleingeld gaf de orgeldraaier aan voorbijgangers een euro kassakorting weg. Bij de volgende drie Amsterdamse Jumbo-winkelopeningen is de orgelman weer van de partij, zo liet hij weten.
Overbuurman
In de Westerstraat concurreert Jumbo rechtstreeks met Albert Heijn die aan de overkant zit. Opvallend is het contrast tussen beide winkelgevels. Jumbo moest bij de verbouwing het bestaande aangezicht van het pand in stand houden. Dit resulteert in een warme, bijna huiselijke, uitstraling. Overbuurman Albert Heijn oogt een stuk minder uitnodigend (zie extra foto's).
Bron: Levensmiddelenkrant