Jumbo Foodmarkt: 'restaurant zit elke dag vol'

PUTTEN – Het restaurant in de Bredase Jumbo Foodmarkt zit met de lunch en tijdens het avondeten bijna elke dag vol. Dat zegt Ralph Bertrand van Jumbo die verantwoordelijk is voor de invulling van de Foodmarkt-formule.  

Willem-Paul de Mooij |

“Achteraf bezien hadden we wel wat meer zitplaatsen willen hebben in het restaurant”, zei Bertrand woensdag tijdens het FSIN-congres in Putten. De Jumbo Foodmarkt in Breda probeert retail en foodservice te verenigen in een winkel. Toch was dat niet de opzet, zegt Bertrand: “De insteek was niet het toevoegen van horeca, maar de beleving rondom koken toevoegen.” Het restaurant in de winkel zit tijdens eetmoment vaak vol, stelt hij. “Maar alle klanten die in het restaurant komen, doen nagenoeg allemaal ook boodschappen.

Locatie
Dat heeft ook met de locatie van de winkel te maken, op heen industrieterrein. “Uit ons eerste klantenonderzoek blijkt ook dat klanten unaniem tevreden zijn over de winkel, maar dat de locatie nogal eens lastig wordt gevonden”, aldus Bertrand, “Maar het is moeilijk daar iets aan te veranderen, aangezien je ook afhankelijk bent van wetgeving en waar de meters beschikbaar zijn.” De Foodmarkt telt 6000 m2 vloeroppervlak.

Scoren
De nieuwe assortimenten zoals de wereldkeukens scoren heel goed, zegt Bertrand. “Vooral Aziatisch en Italiaans is niet aan te slepen. Voor de verse sushi moest er op een gegeven moment zelfs ’s nachts gewerkt worden om de vraag bij te benen.” Ook de zuivelhoek scoort. De verse yoghurttap schenkt zo’n 3500 bekers per week. “Echt veel meer dan we vooraf hadden ingeschat. By far.” Ook het vorige week ingevoerde ontbijtje voor 1,50 euro scoort. In een week werden er 600 ontbijtjes verkocht.

Leren
Jumbo wil met de Foodmarkt vooral ervaring opdoen en leren. Het is bekend dat zeer succesvolle elementen in de toekomst mogelijk worden ingezet in andere winkels. Voor de winkel in Breda haalde Jumbo ervaring uit een scala aan markttrends die nu spelen en uit verschillende foodmarkten, van het Oosten tot en met Europa en uit de VS. Formules waar inspiratie werd gehaald zijn Wholefoods, Eataly, Wegmans, Marqt, Edeka, Delhaize, maar ook formules als Starbucks, Landmarkt, La Place en speciaalzaken.

Het FSIN schat in dat de winkel momenteel 650.000 euro per week omzet. Dit wordt niet door Jumbo bevestigd.

 

Bron: Out.of.Home Shops

jumbocafe-a840x630.jpg