fotoduurzameresoja.jpg Duurzame soja. Foto: Jumbo

Jumbo gaat duurzaam veevoer inzetten voor klimaatimpact

VEGHEL – Duurzame soja moet supermarktketen Jumbo gaan helpen bij het reduceren van CO2. Vanaf 2026 gaat de supermarkt het duurzame veevoer gebruiken in de hele varkens- en kipketen voor de eigen verse vleesproducten.

Redactie |

Door een goede samenwerking in de toeleveringsketen met steun van het Jumbo Impactfonds moet er in de varkensketen een CO2-reductie van 14% worden gerealiseerd en in de kipketen gaat dat zelfs 35% zijn. Dit zal een belangrijke bijdrage zijn aan het verlagen van de totale klimaatimpact door Jumbo via de toeleveringsketens. Volgens de supermarkt is zij de eerste supermarktketen die deze stap zet voor zowel de varkens- als kipketen.

Ontbossing
Soja is als eiwitbron belangrijk voor varkens en kippen. De CO2-uitstoot wordt bepaald door de herkomst ervan. In 2026 gaat Jumbo de soja inkopen via een systeem dat er onder andere voor zorgt dat de herkomst traceerbaar is volgens internationale regels. Hier speelt het terugdringen van ontbossing een belangrijke rol. Door soja in te kopen die aantoonbaar afkomstig is van landbouwgrond waar minstens al twintig jaar geen ontbossing heeft plaatsgevonden, kan Jumbo de CO2-uitstoot reduceren.

Duurzamer eetpatroon
Tim Hehenkamp, directeur Category Management van Jumbo Supermarkten licht toe: “Nog altijd bestaat meer dan 40% van ons eetpatroon uit dierlijke producten. Dit heeft een grote impact op het klimaat. We hebben als Jumbo daarom voortdurend aandacht voor het duurzamer en gezonder maken van het eetpatroon waarbij we focussen op het samen laten gaan van meer plantaardig en beter dierlijk. Dat laatste is vooral van belang voor onze klanten die vlees in hun eetpatroon willen houden. Dat vraagt om vlees dat geproduceerd wordt met meer aandacht voor dierenwelzijn en klimaat. Een bijdrage van 2% CO2-reductie op het totaal door duurzamer veevoer is een belangrijke stap. Er is veel nodig om reductie te realiseren, dus met iedere ontwikkeling hierin zijn we blij. Dit was niet mogelijk geweest zonder het initiatief en de inzet van onze leverancier Van Loon Group. Jumbo is de eerste supermarktketen die deze stap voor zowel de varkens- als kipketen zet en we hopen dat toeleveranciers in andere ketens zullen volgen.”

Bron: Levensmiddelenkrant