jumbo-heerlijkvandichtbij-verhalenvanboerenentelers.jpg

Jumbo lanceert platform met aandacht voor boeren en telers

VEGHEL – Jumbo Supermarkten introduceert een nieuw platform: ‘(H)eerlijk van Dichtbij’. Hierop zijn achtergrondverhalen van boeren en telers, inspiratie en recepten te vinden.

Redactie |

‘(H)eerlijk van Dichtbij’ is sinds 1 juli te bezoeken via jumbo.com/vandichtbij. Met dit platform wil de formule de 650 Nederlandse boeren en telers met wie zij samenwerkt in het zonnetje zetten. Achter elk vers product in de schappen zit een bijzonder verhaal als het aan Jumbo ligt – mensen die met passie, vakmanschap en oog voor de toekomst werken aan lekker eten van Dichtbij. In het seizoen komt ongeveer 75% van de verse producten die de supermarkt verkoopt van boeren en telers uit Nederland. Het seizoen wordt afgesloten met een oogstfeest op 14 augustus, waarbij deze boeren en telers extra in de schijnwerpers worden gezet. Hun verhalen komen nu samen op één plek: een digitaal platform vol met inspiratie, recepten, video en achtergrondverhalen.

Jarenlange samenwerking
In de ‘Week van ons Eten’ krijgen de bijzondere verhalen van boeren en telers een vervolg. Hiervan is de supermarktketen partner. De week vindt plaats van 4 tot en met 11 oktober. Lokaal en verantwoord eten staan hierbij centraal. De formule hecht waarde aan lekker eten en eten van topkwaliteit, waarbij ook de herkomst van de producten en hoe het is gemaakt een belangrijke rol spelen. Jumbo werkt al jaren samen met de boeren en telers om lekker en verantwoord eten toegankelijk te maken. Deze boeren en telers zijn, net als Jumbo, vaak familiebedrijven die samen inzetten op de lange termijn en investeren in duurzame, lokale voedselketens.

Het verschil maken
Tim, Hehenkamp, directeur category managmement bij Jumbo, zegt dat de supermarktketen er als familiebedrijf is voor de huidige én toekomstige generaties. “We doen er alles aan het goed te doen voor mens, dier en natuur. Samen gaan we voor beter; met onze klanten, collega’s, ondernemers en partners willen we écht het verschil maken. Dat doen we onder andere door het merendeel van ons versproducten van Dichtbij te halen. We merken regelmatig dat klanten de herkomst van producten niet kennen, en niet weten wat er allemaal komt kijken bij het eten dat we op ons bord hebben. Dat het écht mensenwerk is waar veel ondernemerschap bij komt kijken. De verhalen achter het product, van boeren en telers, krijgen helaas nog te weinig aandacht. Daar willen we graag verandering in brengen. Want we zijn trots op onze boeren en telers uit eigen land, die vol passie zijn over hun (familie)bedrijf. Die trots krijgt een podium in verhalen over bijvoorbeeld Nederlands rundvlees, melk direct van de boerderij van boer Kees, of over de teelt van aubergine en edamame boontjes van eigen bodem. En nog veel meer.”

Waardering
Om landbouw toekomstbestendig te maken, investeert Jumbo in langdurige, intensieve samenwerkingen met haar ketenpartners. De formule bouwt daarom aan relaties, gebaseerd op vertrouwen en een gezamenlijke visie op duurzame landbouw. Dit wordt gewaardeerd, onder andere door melkveehouder Kees die melk direct van zijn boerderij levert aan de supermarktketen: “Door de samenwerking met Jumbo kunnen we blijven investeren in dierenwelzijn en duurzaamheid. Het is fijn dat ons verhaal nu ook bij klanten terechtkomt. Dat Jumbo dit initiatief neemt, geeft vertrouwen en erkenning.”

De broers Aanhane die waspeen verbouwen op meerdere stukken grond, met een regeneratieve aanpak, waarderen het ook: “We werken met veel zorg aan onze waspeen. Door ondiep te ploegen behoudt de bodem zijn veerkracht en blijft bodemleven in stand. Het land gebruiken we ongeveer anderhalf jaar voor dit gewas. Het duurt minimaal tien jaar voordat we het land opnieuw gebruiken voor waspeen. In die tijd verbouwen we andere gewassen om de bodemgezondheid te verbeteren. Dat Jumbo onze manier van werken zichtbaar maakt in haar ruim zevenhonderd winkels, geeft ons energie én maakt ons trots.”

Bijzonder verhaal
Een bijzonder verhaal op het platform is de introductie van de Nederlandse rundvleesketen ‘Rund op z’n Best’. Binnen dit concept blijven kruislingkalfjes – een mix van melk- en vleesrunderen– dicht bij de boerderij waar ze opgroeien, met veel aandacht voor dierenwelzijn. Inmiddels is 50% van het verse rundvlees bij Jumbo afkomstig van dit duurzamere concept uit Nederland. Op het verhalenplatform vertelt melkveehouder Noortje Krol hoe zij dit op haar gemengde bedrijf in de praktijk brengt.

Duurzame innovaties
Jumbo is druk bezig met het verduurzamen van hun versproducten met onder meer onafhankelijke keurmerken, zoals Beter Leven, On the Way to Planetproof en het Biologische keurmerk. Daarnaast komt de supermarktketen regelmatig met duurzame innovaties in samenwerking met boeren. Recent introduceerde zij het plantaardige alternatief voor Yoghurt van De Nieuwe Melkboer. Al deze initiatieven leveren een bijdrage aan duurzamere uitkomsten, zoals een gezondere bodem en beter dierenwelzijn. Ook investeert de supermarktketen in een eerlijk verdienmodel voor de boer.

Bron: Levensmiddelenkrant