Crisp app.jpg

Kapitaalinjectie 35 miljoen euro voor groei en meer verduurzaming bij Crisp

AMSTERDAM – Online supermarkt Crisp heeft in een nieuwe investeringsronde 35 miljoen euro opgehaald. Crisp heeft met deze kapitaalinjectie de benodigde middelen om hun missie uit te bouwen: beter eten mogelijk maken voor meer mensen. Het bedrijf heeft een omzetgroei van 30% gerealiseerd met verbeterde marges.

Redactie |

 

Verrassend, aangezien de online boodschappensector in zijn geheel momenteel amper groeit. De boodschappen-app was twee jaar na de oprichting in 2018 al op niveau van orders winstgevend en verwacht een break-even voor de zomer te bereiken. 

Tom Peeters, mede-oprichter en ceo bij Crisp. “We zijn trots op deze ronde, ook al kostte het meer moeite in het huidige klimaat. Investeerders hebben echter kunnen zien dat we met Crisp duidelijk koers houden met een gezond product én duurzaam model, in een onstuimige economie. Dat geeft vertrouwen.”  De online supermarkt wordt in deze nieuwe ronde gesteund door zowel bestaande als nieuwe investeerders, waaronder Nederlandse topondernemers en familiefondsen zoals Bookmakers Investments, Timeless Investments en Strikwerda Investments, en (tech)ondernemers zoals Bas Beek (CompaNanny) en Sanne Manders (Flexport). Keen Ventures en Target Global ,de tech-investeringsfondsen achter Crisp, blijven. Crisp heeft de afgelopen maand de aanvraag voor het B Corp duurzaamheidslabel ingediend. De eigen operatie is vanaf eind dit jaar CO₂-neutraal.

Smaakvol en betaalbaar
“Het is gelukt onze marge te verbeteren door een focus op continue kostenrationalisatie en meer efficiëntie in onze supply chain. Dat was ook nodig, gezien de hoge inflatie van vorig jaar. Daar zijn wij niet immuun voor,” licht Peeters toe. Dit resulteerde in een groei van 30%. De investering wordt gebruikt voor een groei in een duurzamer voedselsysteem van lokale en seizoensgebonden boodschappen, met een korte keten van boer tot bord. Het bedrijf ziet een groeiende consumentenbewustzijn. De klant vraagt om smaakvol, verantwoord en toch betaalbaar eten. “Met Crisp nemen we onze verantwoordelijkheid als supermarkt. B Corp, het onafhankelijke label dat op strenge duurzaamheidscriteria toetst, helpt ons met het verder vergroenen van onze operatie”, aldus Peeters.

Bron: Levensmiddelenkrant