cows-6524264_1920.jpg

Keurmerken slaan handen ineen voor dierenwelzijn in de zuivelindustrie

DEN HAAG – De eigenaren van de keurmerken On the way to PlanetProof en Beter Leven gaan samenwerken op het gebied van dierenwelzijn in de melkveehouderij. Stichting Milieukeur (SMK) en de Dierenbescherming starten een pilot met twee zuivelondernemingen. Veertig melkveebedrijven gaan stappen zetten naar de dierenwelzijnscriteria van het 1-ster Beter Leven-keurmerk.

Redactie |

“Door samen te werken willen we elkaar versterken en perspectief creëren voor melkveehouders die hun bedrijf verder willen verduurzamen. Hiermee spelen we ook in op de vraag vanuit de markt naar meer dierenwelzijn”, aldus Gijs Dröge, directeur van SMK. De deelnemende melkveehouders wordt een route geboden om versneld stappen te zetten op het gebied van dierenwelzijn. Het initiatief wordt ondersteund door zuivelondernemingen FrieslandCampina en Farmel.

Duurzamer
“We slaan de handen ineen met de Dierenbescherming om met zuivelketens verder te werken aan een steeds duurzamere zuivelproductie”, aldus Dröge. “Ons keurmerk On the way to PlanetProof blijven we ontwikkelen op het gebied van klimaat, biodiversiteit, diergezondheid en ook zeker dierenwelzijn. We zien dat het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming in de basis dezelfde doelen nastreeft. Beide keurmerken blijven naast elkaar bestaan, maar door afstemming en samenwerking, ook met zuivelondernemingen en supermarktketens, boeken we door de hele keten heen sneller vooruitgang in de verduurzaming van het zuivelschap.”

Pilot
De pilot loopt voor ten minste drie jaar. De veertig deelnemende zuivelboeren leveren On the way to PlanetProof-melk aan FrieslandCampina en Farmel. In de pilot wordt onderzocht wat deze melkveehouders praktisch en financieel nodig hebben wanneer zij de gevraagde dierenwelzijnsstappen richting 1-ster Beter Leven gaan realiseren.

“Het Beter Leven keurmerk staat voor het verbeteren van het welzijn van melkvee, en voor het bevorderen van natuur en milieu in de melkveehouderij”, aldus Marijke de Jong, strategisch adviseur van het Beter Leven keurmerk. “Onze kernambities sluiten aan op die van On the way to PlanetProof. Door onze krachten te bundelen kunnen we samen met bedrijven binnen de zuivelketen een nog grotere impact maken op het gebied van duurzaamheid en dierenwelzijn.”

Bron: Levensmiddelenkrant