ZAANDAM – Supermarktketen Albert Heijn gaat een deel van het kipassortiment verpakken in zakjes in plaats van de nu gebruikte harde plastic bakjes. Hiermee bespaart de supermarkt jaarlijks ruim 200.00 kilo plastic.
Een ander voordeel van de nieuwe verpakking is ruimte. De zakjes nemen minder ruimte in tijdens transport, maar ook bij klanten in de koelkast en in de afvalbak. AH geeft aan dat de zakjes geen afbreuk doen aan de kwaliteit van de inhoud. De verpakking is ook makkelijker in gebruik. De zakjes kunnen simpelweg opengeknipt worden waarna de inhoud in de pan kan worden 'gekiept', stelt AH.
Besparing
Na drie jaar geleden te zijn begonnen met kippenpoten in zakken, zijn nu de kipfiletreepjes, -haasjes, -blokjes en roerbakstukjes aan de beurt. Met de kippenpoten bespaarde het bedrijf al 130.000 kilo plastic per jaar. Albert Heijn begon de overstap naar zakjes in 2021 met het gehakt en later de verse pasta’s, kruiden en voorverpakte kaas. Met deze producten werd ook een flinke besparing bereikt, meer dan één miljoen kilo plastic per jaar.
Minder verpakking
Nienke Tjerkstra, verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid bij Albert Heijn: “Door onze producten slimmer te verpakken kunnen we jaarlijks de impact op de natuur verkleinen. We kijken daarom iedere dag hoe we minder verpakkingen kunnen gebruiken. Door de kip in zakjes in plaats van bakjes te verpakken, hebben we een stuk minder verpakking nodig terwijl het product de smaak en versheid behoudt die klanten van ons gewend zijn. Zo laten we zien dat verduurzaming, gemak en smaak hand in hand kunnen gaan.”
Bron: Levensmiddelenkrant