ZAANDAM – De nieuwe bonuskaart die Albert Heijn over twee weken introduceert, voldoet volgens de keten aan alle privacyregels. Toch klinkt er ook alweer kritiek.
Zo zegt de Stichting Privacy First woensdag in het AD dat de nieuwe kaart een vorm van oneerlijke handel is omdat klanten die hun gegevens afstaan extra kortingen krijgen. Internetexpert Brenno de Winter vraagt zich in hetzelfde artikel af of klanten blij zijn als iedere fles wijn die ze kopen wordt gemeld aan de zorgverzekeraar. Dat daar geen sprake van is, blijkt uit de belofte van AH de gegevens niet door te spelen of te verkopen aan derden.
Persoonlijke aanbiedingen
Marnix Bügel van MIcompany, een bedrijf dat data-analyses voor supermarkten doet, zegt in het FD woensdag dat hij de nieuwe bonuskaart nog niet ziet aanslaan omdat AH ervoor kiest om te werken met persoonlijke aanbiedingen. In andere landen lopen ketens met een dergelijke aanpak nog altijd aan tegen privacykwesties, legt hij uit.
Lees ook: Albert Heijn begint met nieuwe bonuskaart met schone lei
Bron: AD/FD