23-11-09_Lekker_Anders_0 2.jpg Anouk Gatzen (trade marketeer) en René Wokke (salesmanager) met de nieuwe frituurproducten

Partnercontent

Lekker&Anders speelt in op groeikans binnen de snackcategorie

VENLO – Het fundament van de categorie frituursnacks wordt steeds meer uit het oog verloren. Dat is wat Pure Ingredients concludeert. Daarom introduceren ze een nieuwe snacklijn met de pay-off ‘opvallend lekker’. De focus ligt daarbij op enerzijds de traditionele snackproducten, en anderzijds de snacks die geschikt zijn voor zowel de frituur als de oven en airfryer. “Met deze multipurpose oplossing vullen we de categorie efficiënter in zonder dat we concessies doen aan smaak bij een andere bereidingswijze”, zegt Anouk Gatzen, trade marketeer bij Pure Ingredients.

Lisa van der Linden |

Pure Ingredients heeft de afgelopen jaren een verschuiving zien ontstaan binnen de snackcategorie. Dat gaat twee kanten op: richting het oven- en airfryersegment en de plant-based producten. “Mede om die reden wordt het fundament van de categorie – de frituursnacks – steeds meer uit het oog verloren”, licht René Wokke, salesmanager bij Pure Ingredients toe. De fabrikant zag de ruimte en heeft een nieuwe snacklijn ontwikkelt die inspeelt op de wensen en behoeften van de frituursnackconsument. Goede kwaliteit en smaak zijn daarbij belangrijk, maar een recente ontwikkeling waarmee rekening is gehouden, is dat varkensvlees vaak als barrière wordt gezien, aldus Gatzen. Het assortiment is momenteel al beschikbaar bij Plus, Coop, Hoogvliet, DekaMarkt, Nettorama, Boon’s Markt en Poiesz.

Positionering
Het Lekker&Anders-merk is met name bekend van de Streetfoodlijn, waarmee ze Turkse Pizza en Kebab aanbiedt in het retailkanaal. Nu gaan ze met de pay-off ‘opvallend lekker’ ook de snackcategorie veroveren. De productlijnen lijken op het eerste oog uit elkaar te liggen, maar niets is minder waar. “Qua doelgroep zijn er veel gelijkenissen. Met beide productlijnen richt Lekker&Anders zich voornamelijk op huishoudens met kinderen. Pure Ingredients zet daarmee de ambitie extra kracht bij om een serieuze rol te spelen binnen de snackcategorie”, zegt Gatzen.

Assortiment
Pure Ingredients heeft de nieuwe snacklijn ontwikkeld met de verschuiving van de snackcategorie in haar achterhoofd. Een deel van het assortiment bestaat uit traditionele snackproducten, waarbij je kunt denken aan de oer-Hollandse frikandel, de burger en de Chili Rib. Allemaal niet weg te denken uit het vriesschap. Daarmee wordt ingespeeld op de consument die een kwalitatief goede snack zoekt, die op smaak is gebracht met zorgvuldig geselecteerde kruiden. Daarvoor worden consumentenpanels benaderd en uiteindelijk wordt de smaak bepaald. Finetunen gebeurt op basis van input van klanten. “We zijn trots op het unieke frituursegment in Nederland en zagen al snel de behoefte aan een uitdager binnen de categorie. Een uitdager die zorgt voor de juiste in- en aanvulling van de categorie, en daarnaast de nodige vernieuwing kan brengen binnen een van oudsher traditioneel segment. Die plek hebben wij ingenomen”, zegt Wokke.
Het andere deel van het assortiment bestaat uit een range kipsnacks die zowel in de frituur als in de oven en airfryer bereid kunnen worden. “Met deze multipurpose-oplossing vullen we de categorie efficiënter in zonder dat we concessies doen aan smaak bij een andere bereidingswijze. Ondanks de twee subsegmenten geldt voor het hele assortiment: smaak is en blijft de belangrijkste drijfveer tot (herhaal) aankoop”, stelt Gatzen. “Ons assortiment onderscheidt zich van anderen door een hoge kwaliteit en een opvallend lekkere smaak. Daarnaast zitten we kort op de frituursnackcategorie, waardoor we snel en flexibel inspelen op veranderende consumentenbehoeften.”

Ondersteuning
Pure Ingredients ziet de noodzaak van voldoende aandacht geven aan de nieuwe productlijn. Vanaf de lancering is het volgens het merk cruciaal om binnen de categorie trial te genereren. Dit wordt gerealiseerd door een digitale campagne in combinatie met een scherpe folderactie ter introductie bij de desbetreffende retailers. Tot slot wil Lekker&Anders op relevante momenten aanwezig zijn om de kopersgroep te verleiden tot aankoop. Denk hierbij aan de carnavalsperiode of het EK-voetbal in de zomer van 2024. “Tot slot hebben we vanaf de eerste schetsen van het merk en het bepalen van het assortiment niet stil gezeten als het gaat om innovatie. Nu het assortiment staat, willen we snel vernieuwende snacks toevoegen aan het portfolio, om zo deze categorie weer de glans te geven die ze verdient”, zegt Gatzen. Een klein tipje van de sluier wil de trade marketeer wel lichten: “Waar we ons nu voornamelijk op richten zijn maaltijdsnacks, maar we gaan volop innoveren binnen het minisnackassortiment.”

Pure Ingredients is in 1993 opgericht
Pure Ingredients is in 1993 opgericht als familiebedrijf met het hoofdkantoor in Duitsland. Het assortiment bestaat uit diepvriespizza’s en maaltijdcomponenten onder de merken Lekker&Anders, Mekkafood en Herrenhof. Het bedrijf heeft 180 medewerkers en tegenwoordig drie productielocaties: de oorspronkelijke vestiging in Duitsland (Kaldenkirchen), als ook twee in Nederland (Venlo en Belfeld). Pure Ingredients opereert in de reguliere retail, foodservice en etnische retail en is actief in 20 landen.

"Smaak is belangrijkste drijfveer tot (herhaal)aankoop"
20231011_LA_Snacks_1x1.jpg Pure Ingredients zet vol in op het frituursegment met de nieuwe Snacklijn Lekker&Anders.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.