Partnercontent

Awards - Innova Klassiek

Winnaar Innova Klassiek Royal Smilde: ‘Vegetarische saucijzenbroodjes zijn onmisbaar in bake-off’

EDAM - Katinka Treffers, category manager bij Royal Smilde Bakery, is trots op het winnen van de Innova Klassiek. “Toen we begonnen met het ontwikkelen waren er nog helemaal geen vegetarische alternatieven op de bake-offafdeling.”

Redactie |

Wat vindt u ervan dat uw product als onmisbaar in het schap wordt beschouwd?
“Met De Vegetarische Slager saucijzenbroodjes hebben we een niche binnen de bake-offsnackmarkt opgebouwd tot een onmisbaar onderdeel van de categorie. Daar zijn we ontzettend trots op en het is natuurlijk prachtig om dat ook terug te horen van onze klanten.”

Welke verklaring heeft u ervoor dat het winnende product het al vier jaar goed doet op de schappen?
“Waar in 2015 nog 55 procent van de Nederlanders flexitariër was, is dat nu 67 procent. Deze groei zien we ook zeker terug in positieve reacties op De Vegetarische Slager saucijzenbroodjes. De timing was heel goed; de markt wachtte op goede alternatieven. Veel consumenten proeven geen verschil tussen De Vegetarische Slager saucijzenbroodjes en reguliere saucijzenbroodjes, wat het product voor de hele markt lekker en toegankelijk maakt. Eind 2015 is het assortiment bake-offsnacks van De Vegetarische Slager uitgebreid met het eerste en enige vegetarische frikandelbroodje en De Vegetarische Slager empanada. In 2017 kwam er de eerste vegan bake-off snack bij: het Vegetarische Slager Satébroodje.”

Wat heeft u gedaan om met het winnende product de eerste vier cruciale jaren te overleven?
“De introductie is door De Vegetarische Slager uitgebreid ondersteund via social media en richting de retailer ondersteund met leaflets en handelspresentaties. Instore hebben we de retailers gefaciliteerd met speciaal bedrukte De Vegetarische Slager-zakjes om te verpakken en met De Vegetarische Slagerstickers, zodat zij de producten zelf onder de aandacht konden brengen bij de consument. Op de bake-offafdeling is het een uitdaging om merken te laten zien. Deze oplossing met onderscheidende zakjes en stickers werkt goed. Ze worden nog altijd door de retailer veel gebruikt.”

In hoeverre is ondersteuning van dit product nog steeds noodzakelijk?
“De bake-offcategorie groeit sterk door onder meer de snackificationtrend. Hiermee groeit ook de vraag naar vegetarische en vegan alternatieven: we zien het omzetaandeel vegetarische snacks elk jaar stijgen. Er is nog meer potentie voor de bewustere snacker: een groep consumenten die geïnteresseerd is in verantwoordere, duurzamere alternatieven, maar in hun routing niet langs de bake-offsnacks komt. Door meer communicatie op de winkelvoer of bijvoorbeeld door second placement kan ook deze groep aangesproken worden.”

Welke stappen kan de retail zetten om de categorie van het winnende product verder te vergroten?
“Het Vegetarische Slager saucijzenbroodje is in consumentenpanels door liefhebbers beoordeeld; daar kreeg het een hoger cijfer dan menig saucijzenbroodje met dierlijk vlees. Vegetarische Slager-oprichter Jaap Korteweg gebruikt het Vegetarische saucijzenbroodje zelfs bij zijn presentaties, als voorbeeld van hoe de receptuur van iconische klassiekers succesvol te hacken is. Zo waren de vele bezoekers van de Food Inspiration Days die het broodje proefden in de veronderstelling dat ze met een vleesvariant te maken hadden, met enkel verraste en uitgesproken positieve reacties tot gevolg. Met dit product laten we zien dat niemand - van vegetariër tot vleesliefhebber - iets hoeft te missen.”

Sander Veld ondernemer Jumbo Vroomshoop:
“Het saucijzenbroodje van De Vegetarische Slager is zeer innovatief en enig in zijn soort; ik heb geen vergelijkbaar product in mijn winkel. Daarnaast verkoopt het goed, wat aangeeft dat het bij de consument erg in de smaak valt en dat deze blij is met de vegetarische optie van het welbekende saucijzenbroodje.”

Bron: Levensmiddelenkrant 

vegaslagerij9.jpg