Ahold Slowakije gooit het over andere boeg

BRATISLAVA – Ahold gaat in Slowakije een meer agressieve prijs- en reclamestrategie hanteren om de sterke omzetdaling een halt toe te roepen.

Dat zegt Martijn Schaafsma, financieel directeur bij Ahold Slovakia, in het personeelsblad Ahá. De omzet is dit jaar met 5 procent gedaald, terwijl er vorig jaar nog een stijging van 3 procent werd genoteerd. Als redenen noemt Schaafsma de recessie en de invoering van de euro afgelopen januari. “Door de euro zijn we opeens veel duurder geworden dan buurlanden als Polen en Hongarije. Je ziet dan ook dat veel Slowaken hun boodschappen net over de grens doen.” Bovendien bestond bij consumenten het beeld van Hypernova en Albert als degelijke, maar ook vrij dure winkels. Ahold Slowakije was tot dusverre naar eigen zeggen ingetogen in de marketing en ook het prijsbeleid zorgde voor weinig verrassingen. Behalve met prijsverlagingen probeert Ahold het tij nu te keren met ludieke acties en meer agressieve reclamecampagnes. Schaafsma: “Tesco heeft onlangs zelfs een rechtszaak tegen ons aangespannen omdat wij volgens hen onjuiste prijsvergelijkingen hanteren in onze advertenties.”

Met 26 winkels is Ahold slechts de zesde speler in Slowakije. “Omdat Ahold in Slowakije geen toppositie had, zouden Hypernova en Albert eigenlijk verkocht worden. In 2007 stonden die winkelketens in de etalage”, blikt Schaafsma terug. Het lukte echter niet om het bedrijfsonderdeel te verkopen. Daarom, en door de destijds verbeterende resultaten, besloot Ahold om Slowakije een nieuwe kans te geven.

Bron: Ahá