Buitenland

Belgische Lidl beschuldigd van misleidende reclame

GENT – Lidl in België zou zich schuldig hebben gemaakt aan misleidende reclame door te weinig actieproducten op voorraad te hebben in winkels. Dat zegt het openbaar ministerie van de rechtbank in Gent.

Willem-Paul de Mooij |

Tegen Lidl in België is daarom een geldboete geëist van 55.000 euro. De keten heeft de afgelopen drie jaar ruim 160 promotie-artikelen aangeboden, zonder dat er voldoende voorraad aanwezig was, beweren ontevreden klanten. Deze deden hun beklag over ‘lokvogelpraktijken’. Volgens deze klanten zorgden de aantrekkelijke promoties ervoor dat consumenten werden aangetrokken, maar iedere keer bleken promoties bijzonder snel uitverkocht te zijn.
De verdediging van Lidl stelde dat er op nationaal niveau genoeg actieproducten beschikbaar waren en dat onmogelijk per filiaal kan ingeschat worden welke items populair zullen zijn. Lidl vraagt de vrijspraak. De correctionele rechtbank van Gent zal later op de maand een vonnis vellen.

Discounter Lidl, maar ook concurrent Aldi, hebben in het verleden vaker het verwijt gekregen er soms wat een beperkte actievoorraad op na te houden. Zo kreeg Aldi begin dit jaar op internetfora het verwijt soms wat weinig pc's op voorraad te hebben. Aldi beloofde daarop in het inkoopvolume aan te passen.

Bron: Express.be

aanbieding_lidl.jpg