Spar Oostenrijk.jpg V.l.n.r.: Spar-directeur Patricia Sepetavc, algemeen directeur Women* in Focus Claudia Birnbaum, Spar-medewerker Cemile Gökdemir en politica Eva Pawlata zetten zich in voor geweldloze coëxistentie in het kader van de ‘16 dagen tegen geweld’.

Buitenland

Kassabon ‘16 dagen tegen geweld’

DORNBIRN – In het kader van de internationale ’16 Days of Activism against Gender-Based Violence’, waarin aandacht wordt gevraagd voor onder andere geweld tegen vrouwen en femicide, speelt Spar Oostenrijk dit jaar een belangrijke rol. De supermarktketen zal namelijk zestien dagen lang het noodnummer en een hulpwebsite voor geweldsslachtoffers op de kassabon afdrukken.

Yentl Bocxe Strik  |

Vanaf 25 november, de Internationale Dag voor de Uitbanning van Geweld tegen Vrouwen, tot en met 10 december, de Dag van de Mensenrechten, ondersteunt Spar Oostenrijk het werk van verschillende vrouwenrechtenorganisaties verspreid over het hele land. Dit doet de keten door middel van vermelding van noodnummer en hulpwebsite op de kassabon. Vanwege het enorme bereik van de bonnetjes hoopt de supermarktketen bij te kunnen dragen aan het terugdringen van geweld tegen vrouwen en femicide.

Mensenrechtenschending
“Geweld tegen vrouwen blijft wereldwijd een van de meest voorkomende mensenrechtenschendingen. Hoewel het vaak afkomstig is van de (ex-)partner, kennissen of familieleden, is het geen privéaangelegenheid. Geweld gaat ons allemaal aan. Het is daarom belangrijk om het maatschappelijk bewustzijn van het onderwerp te vergroten. Ik ben blij met de solidariteitsbijdrage van Spar in het kader van de ‘16 dagen tegen geweld’. De kassabon wijst op belangrijke aanspreekpunten in het geval van geweld voor de getroffenen en hun omgeving”, benadrukt Eva Pawlata, politica en voorvechter van vrouwenrechten. Spar Tirol-directeur Patricia Sepetavc voegt eraan toe: “Spar ondersteunt deze maatregelen ter bescherming tegen geweld graag. We willen de bevolking sensibiliseren en de getroffenen onopvallend informeren over de vrouwenhulplijn via de kassa.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.