Buitenland

Belgische zelfstandigen vrezen prijsdruk AH

NIEUWVEEN - De beroepsorganisatie van zelfstandige supermarktondernemers Buurtsuper.be vreest voor een oplopende prijsdruk door de komst van Albert Heijn naar Brasschaat. “Op termijn komt een prijzenslag noch de sector noch de klant ten goede.”

Joost Agterhoek |

De organisatie noemt de toetreding van Albert Heijn tot de Belgische markt een goede zaak aangaande de keuzemogelijkheden voor zelfstandige ondernemers. Maar Buurtsuper.be wil wel waarschuwen voor een prijzenoorlog als Albert Heijn in België is ‘ingeburgerd’. “
Volgens de laatste cijfers van het onderzoeksbureau AC Nielsen steeg het aantal zelfstandige en doorgaans gefranchiseerde supermarkten vorig jaar met 22 winkels. Ook hun marktaandeel steeg in 2010 met 0,2 punt goed voor een marktaandeel van 26,6 procent. Buurtsuper.be waarschuwt tegelijk voor een prijzenoorlog eens Albert Heijn in België is ingeburgerd. Nu al groeit het marktaandeel van de zelfstandige supermarkten in België ten koste van hun rendabiliteit. In 2009 realiseerden ze een bedrijfsresultaat van gemiddeld 1,7% . Het jaar daarvoor was dat nog meer dan 2% . Een nieuwe prijzenslag zal de al lage rendabiliteit nog meer onder druk zetten.”

Bron:

kleine_prijsjes_ah-a840x630.jpg